[impuls]
Kategoria: Nauki społeczne, ekonomiczne, prawne >PsychologiaWysyłka: do 3 dni
, organizuje się także poza szkołą, np. w młodzieżowych domach
kultury czy klubach, to trudno nie uznać, że oczekiwania i
nadzieje, jakie wiąże się z działalnością szkoły
w zakresie rozwijania...
Pełen opis produktu 'Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego' »
Zagadnienia dotyczące kształcenia zdolnych dzieci i zdolnej
młodzieży kojarzone są najsilniej z kształceniem odbywającym się w
szkole. I chociaż sporo zajęć, w których te dzieci uczestniczą,
organizuje się także poza szkołą, np. w młodzieżowych domach
kultury czy klubach, to trudno nie uznać, że oczekiwania i
nadzieje, jakie wiąże się z działalnością szkoły w zakresie
rozwijania zdolności, są zrozumiałe i w pełni naturalne.Ale trzeba
też przyznać, że te nadzieje i oczekiwania spełnione są jak dotąd w
skromnym stopniu. To zaś skłania do poszukiwania lepszych niż
obecnie stosowane sposobów kształcenia szkolnego uczniów
zdolnych.Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na powyższe
zagadnienia, jak i przedstawienie realiów polskiej szkoły pod
względem organizacji procesu kształcenia ukierunkowanego na rozwój
ucznia zdolnego. Badaniami objęte zostały gimnazja będące osobnym
szczeblem kształcenia, nazywanym ponadpodstawowym, skupiające
młodzież w istotnym dla niej samej etapie rozwojowym, okresie
adolescencji, w którym tempo zdolności umysłowych bardzo się
zmienia (wzrasta bądź maleje) i tym samym wymaga stymulacji.W I
rozdziale pracy chcę zwrócić uwagę na szerokie rozumienie pojęć
zdolności i ucznia zdolnego oraz przedstawić krótki rys historyczny
koncepcji i sposobów kształcenia ucznia zdolnego (rozmaitych metod,
środków i form organizacyjnych nauczania i uczenia się) w wielu
krajach, które porównam z naszym krajem.W II rozdziale pracy,
opierając się na literaturze oraz wynikach badań pedagogicznych i
psychologicznych dotyczących zagadnienia sposobów czy strategii
kształcenia uczniów zdolnych, przedstawiam możliwości zaspokajania
potrzeb uczniów zdolnych we współczesnej szkole pod kątem
uwarunkowań dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności
zaspokajania potrzeb ucznia zdolnego w świetle obowiązującego prawa
oświatowego przez zajęcia prowadzone na podstawie szeroko pojętej
zasady indywidualizacji, dostosowanie zakresu i tempa uczenia się
do indywidualnych możliwości i potrzeb, programów indywidualnego
kształcenia, zróżnicowanie treści, metod i form pracy lekcyjnej i
pozalekcyjnej oraz przygotowanie nauczyciela do pracy z uczniem
zdolnym.Kolejne rozdziały pracy stanowią plan i charakterystykę
terenu badań, ich przebieg, wyniki i wnioski. Wyjaśniam zarówno
fakty wykryte w trakcie badań, jak i dokonuję oceny oraz określam
oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze pod kątem pracy z uczniem
zdolnym; ustalam również wskazówki do praktyki
szkolnej.Prezentowana publikacja powstała na podstawie rozprawy
doktorskiej napisanej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w
Poznaniu. Skoncentrowano się w niej na założeniach teoretycznych i
metodologicznych oraz analizie jakościowej i ilościowej wyników
badań empirycznych. Stanowiły one podstawę sformułowania wniosków
dotyczących praktyki edukacyjnej w zakresie podejmowania takich
działań dydaktycznych, które zaspokajając potrzeby edukacyjne
uczniów zdolnych, nie zmarnują ich talentów....