[impuls]
Kategoria: Literatura dziecięca i młodzieżowa >Edukacja i rozwójWysyłka: od ręki
Wierszyki drogowskazy stanowią drugą część cyklu
wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są
utrwaleniu prawidłowej artykulacji i zapisu głosek: [t], [d], [n],
[ń], [j], [l]...
Pełen opis produktu 'Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek' »
Wierszyki drogowskazy stanowią drugą część cyklu wierszyków do
utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są utrwaleniu
prawidłowej artykulacji i zapisu głosek: [t], [d], [n], [ń], [j],
[l] oraz przygotowaniu dziecka do prawidłowej wymowy głoski [r].
Choć na rynku jest wiele publikacji dotyczących głoski [r],
książeczka przedstawia zagadnienie w szerszej perspektywie.Droga do
„królowej głosek” (nazwijmy ją Reginą) jest długa i żmudna. Zamiast
ryzykować pójście na skróty i pobłądzenie, lepiej wybrać sprawdzony
szlak, w którym pomogą inne głoski. Uniknie się wtedy poczucia
zniechęcenia wynikającego z nieudanych prób i sprawi, że dziecko
będzie odczuwać satysfakcję ze zbliżania się do celu. W utrwalaniu
głoski [r] pomoże dziecku ponad 30 wierszyków uporządkowanych
zgodnie z zasadami prowadzenia terapii logopedycznej tej
głoski.Wierszyki wyróżnia czystość fonetyczna, tzn. takie
opracowanie materiału, by wymowa wierszy przychodziła naturalnie,
bez zmagania się z kilkoma trudnościami naraz. Pomocą dla dziecka
są też „obrazkowe głoski” zamieszczone na końcu książki,
zilustrowane wcześniej wierszami i załączonymi do nich obrazkami,
które odnoszą się do dźwięków z otoczenia. Przy poznawaniu oznaczeń
literowych głosek współcześnie zaleca się zapoznanie dziecka ze
wszystkimi literami, co znacznie ułatwi naukę czytania.Wskazówki
logopedyczne:• Wskazane jest zachowanie kolejności wierszyków,
zostały one bowiem ułożone zgodnie z naturalnym rozwojem mowy.
Jedynie Wycieczka do ń zwraca głównie uwagę na zagadnienia związane
z zapisem (najtrudniejszym w tej części).• Nie należy ćwiczyć
wierszyków z głoską nieosiągalną dla dziecka. W ramach
przygotowania do wymowy głoski [r] (którą dziecko opanowuje ok.
5.–6. roku życia) warto rozpocząć ćwiczenia od głosek [t], [d],
[n], [l], następnie „przerobić” głoski [sz], [ż], [cz], [dż]
zawarte w Niepoważnych wierszykach (3 część cyklu), a dopiero
później rozpoczynać ćwiczenia z głoską [r] (o ile głoska ta nie
pojawi się w międzyczasie).Literę d na końcu wyrazu lub w otoczeniu
spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, np. „miód, głód,
lód” czytamy jako „mjut, głut, lut”, literę i między spółgłoską a
samogłoską czytamy jako [j], np. „biały kwiat” czytamy jako „bjały
kfjat”. Litery ą oraz ę przed literami oznaczającymi głoski [ć],
[dź] czytamy jako [oń], [eń] np. „piąć się, pięć” czytamy jako
„pjońć śę, pjeńć”.W tym miejscu chcę wyrazić podziękowanie prof.
Bronisławowi Rocławskiemu, pani Joannie Trzaskalik oraz pani
Katarzynie Węsierskiej za przekazaną wiedzę z zakresu logopedii i
zainspirowanie mnie światem głosek.Mam nadzieję, że te krótkie,
zabawnie zilustrowane wierszyki będą przez dzieci chętnie czytane,
a dla rodziców, logopedów, glottodydaktyków i nauczycieli stanowić
będą pożyteczną pomoc.Autorka...