[Universitas]
Kategoria: Polski dla obcokrajowców / Do nauczania gramatyki
Z polskim na ty - to podręcznik przeznaczony do
nauki języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców na
stopniu Progowym (czyli najwyższym dla początkujących). Jego celem
jest...
Pełen opis produktu 'Z polskim na Ty. Podręcznik do nauki języka polskiego dla średniozaawansowanych (B1) + 2 CD' »
Z polskim na ty - to podręcznik przeznaczony do nauki języka
polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu Progowym (czyli
najwyższym dla początkujących).
Jego celem jest odświeżenie lub przekazanie koniecznej
wiedzy o języku polskim, jej uporządkowanie i ugruntowanie w taki
sposób, aby umożliwić uczącemu się przejście na poziom średnio
zaawansowany. Jest także przydatny dla osób, które znają polski z
domu ("ze słuchu"), czyli nie uczyły się go na regularnych
kursach.
Program Z polskim na ty powstał w oparciu o "Opis kompetencji w
języku polskim jako obcym na poziomie progowym", ale podkreślić
należy, że zastosowano tu słownictwo wykraczające poza ten
poziom.
"Z polskim na ty" składa się z dwóch części - gramatycznej i
blokowej. Materiał gramatyczny został podany w uproszczeniu, gdyż
ma on stanowić powtórkę lub podstawę do ugruntowania posiadanych
umiejętności z zakresu gramatyki polskiej.
Nacisk został położony na praktyczne zastosowanie wiadomości
gramatycznych; jest dużo przykładów, które służą m.in.
rozwiązywaniu następujących po nich licznych ćwiczeń, które są
zróżnicowane jeśli chodzi o typy i stopień trudności. Każda lekcja
zawiera ćwiczenia na tekstach ciągłych i dialogach oraz ćwiczenia
tłumaczeniowe.
Część druga ma za zadanie nauczyć słownictwa, rozumienia
tekstów i pisemnego komunikowania się oraz rozwijać umiejętność
mówienia i słuchania na przykładzie wybranych zagadnień (cykli
tematycznych). W części tej duży nacisk kładzie się na umiejętność
pisania, która znakomicie kształtuje kompetencję językową przy
jednoczesnym rozwijaniu pozostałych sprawności językowych, uczy
także śmiałości w wyrażaniu swoich opinii, o co łatwiej niż w
wypowiedzi ustnej, ponieważ popełniane błędy nie są tak widoczne
(słyszalne). Przygotowując wypowiedź pisemną, studenci mają więcej
czasu do namysłu i możliwość autokorekty. Przy współpracy z
nauczycielem przyswajają sobie też w pewnym zakresie język
literacki. Potrzeba opanowania sprawności pisania jest przez wielu
uczących się nieuświadamiana aż do pierwszego testu czy
egzaminu - wtedy staje się koniecznością.
W podręczniku "Z polskim na ty" zostały zamieszczone teksty
autentyczne lub w niewielkim stopniu opracowane.
Teksty wymagają wykonania na nich różnorodnych operacji
(uzupełnienia, uporządkowania, odpowiedzi na pytania,
transformacji, itp.), co służy urozmaiceniu pracy i większemu
zaangażowaniu studentów. Przede wszystkim jednak teksty te stanowią
dla uczących się pewien wzorzec, na podstawie którego mogą
wykonywać zadania pisemne w parach, grupkach i samodzielnie.
Z podręcznika można korzystać w całości albo tylko z części
gramatycznej lub blokowej.
Może on być także przydatny we wprowadzaniu materiału
gramatycznego na lekcjach dla początkujących. Kolejność
przerabiania tematów w podanym układzie nie jest obowiązkowa, ale
sugerowana.
Na początku wprowadzono tematy, które są potrzebne przy
nawiązywaniu znajomości i integracji, a więc zainteresowania,
ulubione rozrywki i sposoby spędzania wolnego czasu.
Podręcznikowi towarzyszy płyta kompaktowa z nagranymi tekstami i
ćwiczeniami tekstowymi wspomagająca rozwijanie umiejętności
słuchania. Przy pomocy tej ilustracji dźwiękowej studenci mogą
ćwiczyć wymowę i przyzwyczajać się do innych głosów i sposobów
mówienia, a nauczyciel może wykorzystać większość nagranych tekstów
do ćwiczeń według własnego uznania i zgodnie z potrzebami uczących
się.
Na końcu zamieszczono klucz do ćwiczeń, co ułatwi
samodzielną pracę z podręcznikiem.
W pierwszej części podręcznika wykorzystano rysunki Andrzeja
Mleczki oraz żarty z Vademecum ucznia ilustrujące poszczególne
zagadnienia gramatyczne, a w drugiej "humory zeszytów" związane z
omawianymi tematami, co dodatkowo wprowadza element kompetencji
socjokulturowej. A textbook for threshold learning of Polish. The
students using this book will not be starting from scratch, but
rather refreshing and organizing knowledge and skills which have
become forgotten, or adopting and fixing that which was not
previously mastered. This textbook is also addressed to those
foreigners who use Polish on a day to day basis, but did not study
it formally during regular coursework. The book is divided into two
parts: the grammatical which contains an easy to understand
commentary, numerous examples, and various exercises; and the
mosaic part the goal of which is to deepen a familiarity with
vocabulary as well as to develop linguistic skills, especially the
ability to write in Polish.Polnischlehrbuch für das
Kontaktschwellenniveau. Die Lerner, die nach diesem Lehrwerk
greifen werden, sind keine klassischen "Nullanfänger". Sie frischen
vielleicht nur ihr vergessenes Wissen wieder auf und ordnen es,
oder sie stellen das sprachliche Wissen, das sie auf einem
Basisniveau bereits besitzen, auf ein solides Fundament, um
Mittelstufenniveau zu erreichen. Dieses Polnisch-Lehrwerk richtet
sich auch an Lerner, die Polnisch im Alltag zwar längst benutzen,
es sich aber nie im Unterricht systematisch angeeignet haben. Das
Lehrwerk besteht aus zwei Teilen: einem grammatischen Teil mit
einem verständlich geschriebenen Grammatikkommentar, vielen
Beispielen und Übungen aller Art, und einem Mosaikteil zur
Erweiterung des Wortschatzes und Entwicklung der einzelnen
Sprachfertigkeiten, insbesondere des Schreibens.Учебник польского
языка на пороговом уровне. Учащиеся, для которых предназначен этот
учебник, не начинают "с нуля", а освежают и приводят в порядок
забытые сведения или усваивают и укрепляют в памяти те знания,
которыми не смогли овладеть в степени, требуемой для изучения языка
на среднем уровне. Учебник предназначен также для иностранцев,
использующих польский язык в ежедневной жизни, но еще не
обучавшихся на регулярных языковых курсах. Книга состоит из двух
частей: грамматической, содержащей доступно подготовленный
грамматический комментарий, многочисленные примеры и разнообразные
упражнения, и мозаичной, задание которой заключается в углублении
словарного запаса и развитии умения пользоваться языком, с
особенным учетом письма.