[ZYSK I S-KA]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
, i tylko on, ma być zdolny do ?kreowania? niebywałych
światów w swoim ?umyśle?. A jego doświadczenie ma być ? jedyne ?
zdolne do rozpoznania, co spośród tego, co ?stworzyliśmy?, pokrywa
się ...
Pełen opis produktu 'Byt i myśl' »
Filozofując, zazwyczaj sądzimy, że jest jeden świat fizyczny,
nadbudowany nad rzeczami, wyposażonymi wyłącznie we własności
pozytywne, w regularny sposób powiązane ze sobą. Nic dziwnego: taka
wizja rzeczywistości podyktowana jest przez praktykę życiową ludzi.
Poddaje się jej na ogół nauka (zwłaszcza tradycyjna), a za nią
filozofia (zwłaszcza współczesna). Wyjątek czynimy tylko dla siebie
samych. To człowiek, i tylko on, ma być zdolny do ?kreowania?
niebywałych światów w swoim ?umyśle?. A jego doświadczenie ma być ?
jedyne ? zdolne do rozpoznania, co spośród tego, co ?stworzyliśmy?,
pokrywa się z ?rzeczywistością?. Wolno przypuszczać, że wszystkie
te poglądy są fałszywe. Ale nawet jeśli tak nie jest, i tak warto
wyobrażać sobie alternatywne wizje rzeczywistości ? poza tą, którą
dyktuje nam nasza praktyka życiowa (i nasza pycha).Książka ta
usiłuje obmyślić jedną z takich możliwych alternatyw, zwaną
metafizyką unitarną. Próbuje również przepatrując tradycyjne
trudności filozoficzne, a także sięgając po inspirację do innych
dziedzin, m.in. do poezji metafizycznej i teologii apofatycznej
argumentować, iż zadanie takie jest mniej fantastyczne, niż mogłoby
się zdawać. Mniej fantastyczne, nic więcej. Tom I hipotetycznie
przedstawiał pewną strukturę właściwą światom w uniwersum unitarnym
(model I), z pewnej definicji istotności wywodził istnienie
absolutu (model II), pokazywał, na czym polega konieczność
przyczynowości w tym uniwersum (model III). Tom II usiłuje wykazać,
że w uniwersum unitarnym prawdą jest teza Hegla o logicznej
sprzeczności wszelkiej zmiany (model IV), czas jest zlokalizowany w
wąskim tylko, niezmiennym obszarze tego uniwersum (model V) i
przeistacza się w wieczność, która jest zmienna (model VI). Tom III
zajmuje się strukturalnymi własnościami absolutu i enigmy (model
VII) oraz konstrukcją hipotetycznego obrazu rozwoju bytowości
sytuacyjnej (model VIII). Nadto wywodzi on z wcześniejszych modeli
strukturę i własności ciała, a także wyróżnia w tym obrazie ruchu
bytowości podlinie somatyczne, wśród których ? wolno oczekiwać ?
znajduje się tzw. rzeczywistość aktualna (model IX).