[]
Kategoria: Książki & Multimedia > KsiążkiWysyłka: do 3 dni
" w przyporządkowaniu do "światła" i "słowa"b)
"Manifestatio" w kontekście problemu "theologia naturalis"3.
PodsumowanieRozdział 2Istota objawienia według nauki św.
Bonawentury§ 4. Mowa...
Pełen opis produktu 'Opera Omnia T.II Rozumienie objawienia i teologia historii według Bonawentury - Ratzinger Joseph' »
Opis - Przedmowa *[1955]§ 1. Wprowadzenie1. Problemy2.
MetodaSekcja IBonawentura scholastykDział 1Pojęcie
objawieniaRozdział 1Problem terminologicznyPojęcie i treść w
rozumieniu objawienia§ 2. Zakres znaczeniowy słowa "revelatio"1.
Granice znaczeniowe słowa "revelatio"2. Wewnętrzna treść
wyobrażenia "revelatio"a) Tradent objawieniab) Proces objawienia3.
Objawienie w historiia) "Revelatio" jako samoodsłonięcie się Boga w
swoim Synub) Formy urzeczywistnienia objawienia w historii§ 3.
Manifestatio1. Własne noetyczne znaczenie "manifestatio"2.
Metafizyczne tło twierdzeń noetycznycha) "Manifestatio" w
przyporządkowaniu do "światła" i "słowa"b) "Manifestatio" w
kontekście problemu "theologia naturalis"3. PodsumowanieRozdział
2Istota objawienia według nauki św. Bonawentury§ 4. Mowa Boga1.
Wewnątrztrynitarne uzasadnienie wydarzenia objawienia2. Proces
objawiającej mowy Bogaa) Jedność czy dwoistość objawień?b) Słowo i
światłoDodatek: Uwagi o problemie analogii§ 5. Wiara a
historiaPoczątki teologii historii u Bonawentury1. Jedność i
zmienność wiary: Relacja Starego i Nowego Testamentu2.
Przeniesienie problemu na obszar Nowego Testamentu i jego
historii3. Schematy teologicznohistoryczne w Komentarzu do
Sentencjia) Duchowe oznaki w triadzie "natura - lex - gratia"b)
Duchowe oznaki określenia relacji Testamentów§ 6. Wiara i
KościółRelacja objawienia i TradycjiA. Dwie formy rozwoju wiary
zgodnie z dwoma źródłami "objawienia"I. Rozwój wiary przez
"revelatio"1. Historiozbawcza wykładnia sporu o Filioque a pojęcie
objawieniaa) Wersja Bonawenturyb) Porównanie z Aleksandrem z Hales
i z Tomaszem z Akwinuc) Uzupełniająca uwaga terminologiczna o
"revelatio"d) Kontekst historyczny Bonawenturowej teorii
"revelatio"2. Problem sporu o obrazy a pojęcie objawieniaII. Rozwój
wiary przez zewnętrzne słowo nauczania1. Teologia jako "wyraz"
wiary2. Logika językowa u Bonawentury i jej znaczenie dla pojęcia
objawienia3. "Rozwój wiary" przez teologięB. Pojęcie "traditio"1.
Znaczenie słów "tradere", "traditio" i "traditiones"2. Relacja
Pisma i Tradycji§ 7. Wiara i doktryna: charakter czynu w
objawieniu1. Przyporządkowanie "doktryny" całemu procesowi
objawieniaa) Teksty św. Bonawenturyb) Pojęcia pokrewne u innych
scholastyków2. Charakter czynu w prawdzie w pojęciu objawienia u
Bonawenturya) "Veritas" i "virtus": charakter czynu w prawdzieb)
"Fides" i "virtus": rzeczywisty charakter wiaryDodatek: Pojęcie
"doctrina" w teologii historii BonawenturyInterpretacja Coll. in
Hex. I 25-30 (Opera omnia V, 333n.)1. Chrystus jako centrum
historii2. Rzeczywisty charakter historii: logika i historia3.
Logika i teologia4. Jednorazowość i trwanie w historii. Problem
"doctrina"Dział 2Ujęcie historii zbawieniaRozdział 3Relacja między
historiozbawczym i metafizycznym sposobem postrzegania w teologii
św. Bonawentury§ 8. "Natura" i "supernaturalis": analiza
historyczno-terminologicznaA. Natura1. Porządek
teoretycznonaukowya) "Nauka o naturze" w przeciwieństwie do "nauki
o duchu"b) "Naturalna" nauka w przeciwieństwie do teologii2. Natura
- duch i pokrewne pary przeciwstawnea) Różne pary przeciwstawne tej
grupyb) "Natura" - "voluntas"3. Natura i łaskaa) Prawo naturalne i
prawo łaskib) Schematy pojęciowe4. PodsumowanieDodatek: Nauka
Bonawentury o "desiderium naturale"1. Źródła i treść
Bonawenturiańskiej nauki o "desiderium"a) Komponenty teologiczne:
Nauka o "acceptatio" i o "imago Dei"b) Komponenty filozoficzne2.
Metafizyka i historia zbawienia w nauce Bonawentury o
"desiderium"B. "Supernaturalis" i pojęcia pokrewne1. Teologiczne
zastosowanie słów "super", "supra" itd.a) Uszeregowanie według
Dionizegob) Uszeregowanie według Augustyna2. "Supernaturalis"3.
Schematy pojęcioweC. Podsumowanie§ 9. Antropologia Bonawentury w
konflikcie pomiędzy metafizycznym i historiozbawczym sposobem
postrzegania1. Pojęcie "imago Dei"a) "Umbra - vestigium - imago";
"vestigium - imago - similitudo"b) Miejsce "imago" w duszy
człowiekac) Porównanie z Tomaszem z Akwinud) Bonawentura i Tomasz w
całości rozwoju nauki o "imago"2. Podobieństwo do Boga przez
łaskęa) Pojęciowośćb) Podobieństwo do Boga jako dzieło Boga w
człowiekuc) Miejsce podobieństwa do Boga w człowiekuDodatek:
Relacja historii zbawienia i metafizyki w nauce o poznaniu
Bonawentury1. Idea obrazu Bożego jako klucz do Bonawenturiańskiej
nauki o oświeceniu2. "Naturalne" i "nadprzyrodzone" oświecenie u
BonawenturyRozdział 4Metodologiczna podstawa obydwu form myślenia w
pojęciu teologii u Bonawentury§ 10. Historyczne założenia
Bonawenturiańskiego pojęcia teologii1. Zmiana znaczenia pojęcia
"theologia" w podziale nauk wczesnej scholastyki1. Chrześcijaństwo
jako prawdziwa filozofia2. Rozwój pojęcia teologii
chrześcijańskieja) Teologia jako nauka praktycznab) Teologia jako
filozofia nadprzyrodzona3. Stanowisko Hugona od św. WiktoraII.
Wpływy teoretycznonaukowe spoza naukowej literatury podziału1.
Naukowy program Anzelma z Canterbury2. "" Pseudo-Dionizego3.
Znaczenie Piotra Lombarda4. Napływ motywów arystotelesowskich w
Summie Aleksandra§ 11. Myślenie historiozbawcze i metafizycznew
pojęciu teologii św. Bonawentury1. Przekształcenie Anzelmowego
schematu "Credo ut intelligeam" w Sermo "Christus unus omnium
magister" (V, 567-574)2. Połączenie schematu Hugonowego z motywami
św. Anzelma i Pseudo-Dionizegoa) Dynamiczna jedność nauk w ideale
prawdziwej mądrościb) Włączenie schematu nauki w neoplatońską
koncepcję Bonawentury3. Podsumowująca ocenaII. SekcjaTeologia
historii świętego Bonawentury *[= ujęcie opublikowane w 1959
roku]Przedmowa *[1959]Przedmowa do wydania amerykańskiego
*[1971]Przedmowa do nowego wydania *[wł. 1991/niem.
1992]WprowadzenieRozdział 1Próba zrekonstruowania
Bonawenturiańskiej teologii historii w oparciu o Collationes in
Hexaemeron§ 1. Ogólne informacje o Collationes in Hexaemeron§ 2.
Prowizoryczne określenie relacji między Pismem i historią według
Hexaemeronu§ 3. Schematy historii w Hexaemeronie1. Wyłączenie
Augustyna z teologii historii w sensie ścisłym2. Nowa forma
teologii historii§ 4. Centralna forma Bonawenturiańskiej teologii
historii: podwójny schemat siedmiu epok1. Schemat sześciu i siedmiu
epok w tradycji i u Bonawentury2. Powód faworyzowania liczby
"siedem"§ 5. Bonawentury profetyczne ujęcie historiiA. Obietnica
siódmej epokiB. Problem szóstej epokiI. Przebieg szóstej epoki w
ogólności1. Teksty2. Poszczególne schematy profetyczne3.
StreszczenieII. Eschatologiczne miejsce świętego Franciszka1.
Bonawentury podwójna teologia Franciszka w ogólnościa) Franciszek -
"praeco Dei" - Jan Chrzciciel - Eliaszb) Franciszek, "angelus
ascendens ab ortu solis"2. Teologia Franciszka, w szczególności w
Hexaemeroniea) Postać "anioła ze znakiem Boga żywego"b) Wspólnota
stu czterdziestu czterech tysięcy opieczętowanychIII. Zakon czasu
ostatecznego1. Rozwój zagadnienia przed Bonawenturą2. Rozwiązanie
Bonawenturya) Istota i forma "ordo ultimus"b) Zakon franciszkański
a "ordo futurus"c) RekapitulacjaRozdział 2Treść Bonawenturiańskiej
nadziei zbawienia§ 6. Dobra zbawcze czasu ostatecznego: "Pax" i
"Revelatio"§ 7. Podstawowe rozważania o "revelatio"1. Ogólne ramy
Bonawenturiańskich wypowiedzi o "revelatio"2. Uwagi
terminologiczne§ 8. Miejsce teologiczne Bonawenturiańskiej nadziei
objawienia w rozumianym w Hexaemeronie na cztery sposoby pojęciu
mądrości§ 9. "Sapientia multiformis": Objawienie jako alegoryczne
rozumienie PismaI. "Objawienie" = duchowy sens PismaII.
"Objawienie" a natchnienie PismaIII. Różne formy zrozumienia
PismaIV. Przekazywanie objawienia§ 10. Historyczny charakter Pisma
i jego objawieniaI. Wpływ ahistorycznego sposobu myślenia
scholastykiII. Wpływ myślenia symbolicznego1. Uznanie za kanon
poglądów Ojców: Hugon ze Świętego Wiktora i inni przedstawiciele
wczesnej scholastyki2. Progresywna linia Joachimaa) Nowa sytuacja
interpretowania Pisma po wydarzeniu Franciszka z Asyżub) Wiara w
progresywny rozwój historyczny Pisma§ 11. "Sapientia omniformis":
Stworzenie a objawienie§ 12. "Sapientia nulliformis": Mistyka a
objawienie1. Dionizjański renesans XIII wieku2. Teologia Dionizego
w dziele Bonawentury3. Synteza porządku mistycznego,
kosmiczno-hierarchicznego i historycznego w Bonawentury pojęciu
objawienia końca czasówRozdział 3Historyczne umiejscowienie św.
Bonawentury teologii historii§ 13. Rozwój średniowiecznej teologii
historii przed BonawenturąI. Teologia historii u Ojców. Jej nowe
ukształtowanie u Ruperta z DeutzII. Przekształcenie świadomości
czasu ostatecznego u Honoriusza Augustodunensisa i Anzelma z
Havelbergu1. Honoriusz Augustodunensis2. Anzelm z Havelbergu (†
1158)III. Joachima z Fiore († 1202) nowa świadomość czasu
ostatecznego1. Wpływ Joachima na Bonawenturę2. Świadomość
historyczna Joachima§ 14. Świadomość historyczna BonawenturyI.
Podwójny rozwój Bonawentury myśli o historii w czasie jego
nauczania1. Przeformułowanie nauki o sześciu epokach dzięki pojęciu
"medietas"2. Rozwinięcie żywej świadomości czasu ostatecznego w
sporze o ubóstwoII. Świadomość historii w "Hexaemeronie" i u
Tomasza z Akwinu1. Istotny punkt krytyki Joachima przez Tomasza z
Akwinu2. Istotny punkt krytyki Joachima przez BonawenturęRozdział
4Arystotelizm a teologia historii: Filozoficzne miejsce Bonawentury
teologii historii§ 15. Współczesny spór wokół antyarystotelizmu
Bonawentury1. Teza Gilsona i jego zwolenników: Bonawentura
augustynistą2. Teza Van Steenberghena: Bonawentura augustynizującym
arystotelikiem3. Prowizoryczne ustosunkowanie się do obydwu
orientacji§ 16. Znaczenie antyarystotelizmu Bonawenturyz punktu
widzenia teologii historiiA. Rozwój antyarystotelizmu w dziele
BonawenturyB. Dwie główne formy Bonawenturiańskiego
antyarystotelizmuI. Antyarystotelizm w walce o chrześcijańskie
rozumienie czasuEkskurs. Koliste i linearne przedstawienie czasu w
dziele Bonawentury1. Bóg jako "sphera intelligibilis"2. Koło czasu
świata: od Boga, przez Chrystusa, do Boga.3. Fałszywa nauka
filozofów o wiecznym biegu okrężnymII. Antyarystotelizm
profetyczno-eschatologiczny1. Konfrontacja dwu linii
Bonawenturiańskiego antyarystotelizmu2. Szczegółowe motywy
antyarystotelizmu apokaliptycznegoa) Obraz czarowników faraonab)
Filozofia jako "lignum scientiae boni et mali"c) Filozofia jako
bestia z czeluścid) "Rozum sprostytuowany" i seria podobnych
obrazówe) Proroctwo końca teologii opartej na rozumieIII.
PodsumowanieZakończenieDodatki *[do manuskryptu z 1955
roku]Dodatek: Franciszkańska pobożność dewocyjna i problem historii
zbawieniaDodatek 1: Przykłady użycia słowa "supernaturalis" w
dziele BonawenturyDodatek 2: Formuły o związku natury i
łaskiDodatek 3: Teksty do doktryny o "desiderium naturale in
visionem beatificam"Część BArtykuły i hasła encyklopedyczneWpływ
sporu o zakony żebracze na rozwój nauki o uniwersalnym prymacie
papieża, ze szczególnym uwzględnieniem św. BonawenturyA. Znaczenie
i granice zagadnieniaB. Nauka o prymacie i spór o zakony żebraczeI.
Ograniczenie prymatu papieża w polemicznych pismach duchowieństwa
diecezjalnego1. Podstawa sporu o zakony żebracze2. Antypapieska
nauka profesorów duchowieństwa diecezjalnego o hierarchiiII.
Przeobrażenie nauki o prymacie w zakonach żebraczych, zwłaszcza u
Bonawentury1. Konkretny punkt wyjścia papalizmu u Bonawentury2.
Główne linie Bonawenturowej teologii prymatu3. OcenaC. Perspektywa:
zmiana frontu w sporze o ubóstwo na początku wieku XIVObjawienie -
Pismo - Tradycja. Tekst św. Bonawentury i jego znaczenie dla
teologii współczesnejI. Analiza tekstów1. Przedłożenie św.
Bonawentury2. Nauka św. TomaszaII. Historyczny kontekst
Bonawenturowej teorii "revelatio"1. Oddziaływanie charyzmatycznego
pojęcia objawienia z 1 Kor 14,302. Nawiązanie do Regula sancti
Benedicti3. Stanowisko św. AugustynaUwagi końcoweŚwiatło i
oświecenie. Rozważania o miejscu i rozwoju tego zagadnienia w
duchowych dziejach ZachoduCzłowiek i czas w myśli św. Bonawentury.
Zarazem przyczynek do problemu średniowiecznego augustynizmuIstota
i formy "auctoritas" w dziele św. BonawenturyI. "Auctoritas" i
"fides"1. "Auctoritates" - "auctoritas"; "rationes" - "ratio"2.
"Ta" auctoritas i "ta" ratio3. Istota auctoritas: "auctoritas" -
"fides" - "scriptura"4. Miejsce auctoritas w "fides": "fides" -
"auctoritas" - "revelatio"II. "Auctoritas" i "ratio"1. O pozycji
Bonawentury w dziejach ducha2. Tendencje do usamodzielnienia się
"ratio"3. Tendencje do ogólnego przedkładania "ratio" nad
"auctoritas"Użycie słowa natura i początek usamodzielnienia się
metafizyki u Bonawentury1. Uporządkowanie teoretycznonaukowea)
"Nauka o naturze" w przeciwieństwie do "nauki o duchu"b) Nauka
"naturalna" w opozycji do teologii2. Natura i duch3. Prawo
naturalne a historia4. Schematy pojęciowea) "Natura"b)
"Gratia"Święty Bonawentura. Doktor teologii "serafickiej"Joachim z
FioreGerhard z Borgo San DonninoCzęść CRecenzje i przedmowy1.
RecenzjeSkarb ze średniowiecza odkrytyRec. Adam von Sankt Viktor,
Sämtliche Sequenzen / Lateinisch und deutsch. Einführung und
formgetreue Übertragung von Franz Wellner, München 19552 [Wszystkie
sekwencje / po łacinie i niemiecku. Wprowadzenie i wierny przekład:
Franz Wellner]Rec. Anzelm von Canterbury, Cur Deus homo. Warum Gott
Mensch geworden, lateinisch und deutsch, besorgt und übersetzt von
Franciscus Salesius Schmitt OSB, München 1956 [Cur Deus homo.
Dlaczego Bóg stał się człowiekiem, w wersji łacińskiej i
niemieckiej, opracowanie i przekład Franciszka Salezego
Schmitta]Rec. Béraud de Saint-Maurice, Johannes Duns Scotus. Lehrer
unserer Zeit, mit einem Geleitwort von Philotheus Böhner, ins
Deutsche übertragen von Josef Hosse, Padeborn 1955 [Johannes Duns
Scotus. Nauczyciel naszego czasu, ze wstępem Philotheusa Böhnera,
przekład na jęz. niemiecki Josef Hosse]Rec. Angelus Walz, Thomas
von Aquin. Lebensgang und Lebenswerk des Fürsten der Scholastik,
Basel 1953 [Tomasz z Akwinu. Życie i twórczość księcia
scholastyki]Rec. Antoine Dondaine, Secrétaires de saint Thomas,
Roma 1956 [Sekretarze św. Tomasza]Rec. Bonifatius Strack, OFM Cap,
Christusleid im Christenleben. Ein Beitrag zur Theologie des
christlichen Lebens nach dem heiligen Bonaventura (= FrFor 13),
Werl i. W. 1960. [Cierpienie Chrystusa w życiu chrześcijanina.
Przyczynek do teologii życia chrześcijańskiego według św.
Bonawentury]Niemieckie wydanie legendy Franciszka według
BonawenturyRec. Sophronius Clasen, Franziskus, Engel des sechsten
Siegels. Sein Leben nach den Schriften des hl. Bonawentura.
Einleitung, Übersetzung, Anmerkungen von Sophronius Clasen (= FQS
7), Werl 1962 [Franciszek, anioł szóstej pieczęci. Jego życie
według pism św. Bonawentury. Wprowadzenie, przekład, przypisy
Sophroniusa Clasena]Rec. Winfried Schachten, Intellectus Verbi. Die
Erkenntnis im Mitvollzug des Wortes nach Bonaventura. Freiburg,
München 1973 [Intellectus Verbi. Poznanie w urzeczywistnieniu Słowa
według Bonawentury]Symfonia krzyża:"Poznanie Boga, które rozbłyska
w obliczu Chrystusa"rec. Cornelio Del Zotto, La teologia
dell'immagine in San Bonaventura, 1977 [Teologia obrazu u św.
Bonawentury]2. PrzedmowyWstępDo: Joseph Ratzinger (red.),
Aktualität der Scholastik?, Regensburg 1975 [Aktualność
scholastyki?]PrzedmowaDo: Cornelio Del Zotto, La teologia
dell'immagine in San Bonaventura, 1977 [Teologia obrazu u św.
Bonawentury]DodatekOd wydawcyI. Uwagi do "Opera omnia"II. Uwagi do
tomu 2Część ACzęść BCzęść CInformacje bibliograficzneCzęść AII.
Sekcja: Teologia historii św. BonawenturyCzęść BArtykuły i hasła
encyklopedyczneCzęść C1. Recenzje2. WprowadzeniaSynopsa [Książka /
Manuskrypt 1955]Wykaz literaturyCytaty z PismaStary TestamentNowy
TestamentIndeks osobowy
Nazwa - Opera Omnia T.II Rozumienie objawienia i
teologia historii według Bonawentury
Autor - Ratzinger Joseph
Oprawa - OT
Wydawca - KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWLA
II
Kod ISBN - 9788377029039
Kod EAN - 9788377029039
Format - x / 150 / 220
Ilość stron - 840
Podatek VAT - 5%