[Compass]
Kategoria: Europa > Polska > Góry i Pogórza > BieszczadyWysyłka: do 30 dni
Powszechnie wiadomo, że Bieszczady to jeden z
piękniejszych zakątków Polski. Cieszą się dużym powodzeniem wśród
turystów, zarówno poszukujących spokoju i relaksu, ale także i
tych, którzy lub...
Pełen opis produktu 'Bieszczady na rowerze przewodnik Compass' »
Powszechnie wiadomo, że Bieszczady to jeden z piękniejszych
zakątków Polski. Cieszą się dużym powodzeniem wśród turystów,
zarówno poszukujących spokoju i relaksu, ale także i tych, którzy
lubią aktywnie spędzać swój wolny czas. Niepowtarzalne walory
krajobrazowe wielu opuszczonych i nadal niezaludnionych miejsc z
dziewiczą przyrodą górską, unikatowe wyniosłe połoniny z rozległymi
panoramami, połyskujące tafle jezior wcinających się zatokami
niczym fiordy w malownicze zbocza otaczających je gór, kryształowo
czyste rzeki i strumienie górskie na czele z malowniczo wijącą się
u stóp Otrytu wstęgą Sanu, dość liczne pamiątki – na szczęście
ocalałe – po dawnych mieszkańcach w postaci pięknych drewnianych
świątyń, wciąż przyciągają wielu miłośników tego urokliwego zakątka
naszego kraju. I mimo znacznego ich rozwoju w ostatnich latach,
napływu nowych osadników, powstania wielu obiektów i ciągów
komunikacyjnych Bieszczady uznawane są wciąż za dziewicze,
najbardziej dzikie i najmniej zaludnione góry w Polsce, niezmiennie
urzekające magią i tajemniczością. Ten wyjątkowy skrawek naszego
kraju można zwiedzać na różne sposoby. My, rzecz jasna, namawiamy,
aby uczynić to na rowerze.Bieszczady, wprawdzie wyludnione,
uznawane jako dzikie i niedostępne, poprzecinane są dość gęstą
siecią dróg idealnie nadających się na eskapady rowerowe, a
poruszanie się po nich rowerem jest prawdziwą przyjemnością.
Umożliwiają projektowanie różnorodnych wycieczek, tak aby każdy
rowerzysta był w stanie dobrać trasę odpowiednią do własnej
kondycji, umiejętności i upodobań turystycznych. Spotkamy się
jednak z pewnym ograniczeniem – zamknięty jest dla rowerzystów
obszar Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Możemy się poruszać po nim
tylko drogami publicznymi ( tam, gdzie dozwolony jest ruch
samochodowy) oraz dwoma krótkimi szlakami rowerowymi.Pragnąc
ułatwić zwiedzanie Bieszczad na rowerze, przygotowaliśmy przewodnik
zawierający gotowe propozycje wycieczek. Opieraliśmy się na
własnych doświadczeniach w przemieszczaniu się na dwóch kółkach po
bieszczadzkich szlakach i ścieżkach, doskonałej znajomości
topografii terenu związanej z opracowaniem i coroczną aktualizacją
mapy „Bieszczady” oraz współpracy z Karpackim Stowarzyszeniem
Przewodników Turystycznych i środowiskami miejscowych
rowerzystów.Przewodnik składa się z dwóch części: pierwsza zawiera
propozycję 20 autorskich tras rowerowych o różnym stopniu trudności
i łącznej długości 938 km, druga część prezentuje 10 pętli szlaków
rowerowych, powstałych przed niemal 10 laty w ramach projektu
„Zielony Rower Bieszczady”. Wszystkie zaprezentowane trasy tworzą
pętle zaczynające i kończące się w tym samym miejscu. Zatem
przewodnik jest adresowany raczej do zwolenników dojazdu w
określone miejsca samochodem z rowerem na dachu i okrężnej
wycieczki bez zbędnego bagażu, a nie dla miłośników wypraw
dystansowych, objuczonych sakwami. Oczywiście zawarte w przewodniku
opisy można wykorzystać, składając wybrane fragmenty pętli w
odcinki liniowe tras.
Projektując trasy, staraliśmy się, aby:
– każda pętla tworzyła atrakcyjną wycieczkę przy wykorzystaniu dróg
przyjaznych rowerom, a równocześnie na trasie znalazły się ciekawe,
godne zwiedzania obiekty, osobliwości przyrody i miejsca
historyczne. Wybierając miejsce na punkt startowy, braliśmy pod
uwagę łatwy dojazd i możliwość zaparkowania samochodu
– pętle tworzyły 4–6-godzinne wycieczki z możliwością skrótu w
przypadku zbyt trudnych odcinków, zmiany pogody, gorszego
samopoczucia itp.
– pokryć trasami jak największy obszar bieszczadzkiej krainy,
starając się wykorzystać większość dróg nadających się do jazdy
rekreacyjnej
– maksymalnie ułatwić nawigację na trasie; dlatego tam, gdzie to
było możliwe, trasy biegną szlakami turystycznymi (głównie
rowerowymi, ale także pieszymi i spacerowymi) lub używanymi ciągami
komunikacyjnymi, i tylko niewielkie (niezbędne) fragmenty prowadzą
ścieżkami nieoznakowanymiKażda z 20 pętli została zaprezentowana
według jednolitej struktury. Poszczególnym trasom przyporządkowano
numery od 1 do 20, a ponadto w zależności od charakterystycznego
motywu, przebiegu lub wyjątkowych osobliwości na trasie nadano im
tytuł. Następnie podano przebieg trasy, wymieniając miejscowości,
przez które prowadzi. W kolejnym segmencie umieszczono tzw.
metryczkę trasy, tj. długość, przewyższenie, szacunkową ocenę
stopnia trudności, podział trasy na odcinki z różnymi rodzajami
nawierzchni. Dalej w kilku zdaniach dokonano ogólnej
charakterystyki trasy i sporządzono listę głównych obiektów, które
możemy zwiedzić na trasie. W głównej części podano szczegółowy opis
trasy zgodnie z kilometrażem przemieszczania się. Trasy są opisane
i opomiarowane tylko w jednym kierunku. Sugerujemy zachowanie
zaproponowanego kierunku jazdy, bo większość tras zawiera takie
odcinki, które dużo trudniej pokonać w kierunku przeciwnym. Każdą
prezentację trasy uzupełniają profile wysokościowe i zweryfikowane
w terenie szczegółowe mapy. Z uwagi na podwójny format strony
„mapowej” profile i mapy naprzemiennie raz kończą opis trasy, raz
zaczynają.Mapa i prezentacja trasy na mapie
Każda z 20 tras zaprezentowana jest na szczegółowej mapie. W
większości są wykonane w skali 1:50 000, tylko w kilku przypadkach,
aby trasa zmieściła się na arkuszu, mapę przeskalowano na 1:60 000,
a nawet 1:63 000. Dokładny przebieg trasy przedstawiono linią
ciągłą, kierunek przejazdu wskazano strzałką. Występujące na
niektórych trasach warianty skrótowe pokazano linią przerywaną o
mniej intensywnym kolorze. Owalne „kółka” z cyfrą w środku wskazują
kilometraż danego miejsca od początku trasy. Intensywniejszy kolor
„kółka” oznacza newralgiczne z punktu widzenia nawigacji miejsce na
trasie, którego kilometraż jednocześnie oznacza początek nowego
akapitu w szczegółowym opisie trasy.