[HARMONIA]
Kategoria: Pomoce metodyczne / Róşne
moĹźliwych dziedzin sztuki ludowej, wydaje siÄ byÄ peĹnym
obliczem arteterapii osĂłb z upoĹledzeniem umysĹowym w
stopniu lekkim. OmawiajÄ
c metody i techniki w pierwszej czÄĹci
skupiĹam...
Pełen opis produktu 'Arteterapia. SzczÄĹliwy Ĺwiat tworzenia' »
KsiÄ
ĹźkÄ, ktĂłrÄ
majÄ
PaĹstwo w rÄku kierujÄ do szerokiego
grona nauczycieli chcÄ
cych wzbogaciÄ swĂłj warsztat pracy o
treĹci zwiÄ
zane z plastykÄ
, wykorzystujÄ
c je
w nauczaniu zintegrowanym i blokowym, szkoĹach podstawowych oraz
gimnazjach masowych, oĹrodkach terapeutycznych i ksztaĹcenia
specjalnego, na wyjazdach, obozach, pĂłĹkoloniach, w
róşnorodnych Ĺwietlicach szkolnych, terapeutycznych,
przykoĹcielnych, oratoriach, w trakcie zajÄÄ pozalekcyjnych, w
ramach nauczania sztuki, czyli plastyki i muzyki. LekturÄ tej
ksiÄ
Ĺźki polecam rĂłwnieĹź aktywnym matkom, ktĂłre chÄtnie bawiÄ
siÄ w domowe przedszkole z wĹasnymi dzieÄmi, chcÄ
uatrakcyjniÄ, np. imieniny, urodziny, czas ferii i wakacji.
PowstaĹa ona z chÄci podzielenia siÄ swoimi zainteresowaniami,
spostrzeĹźeniami
i osiÄ
gniÄciami. Z wyksztaĹcenia jestem artystÄ
plastykiem, od
poczÄ
tku zwiÄ
zanym
z pracÄ
z osobami niepeĹnosprawnymi. SzczegĂłlnie interesuje mnie
proces rozwijania zdolnoĹci plastycznych oraz kreatywnoĹci u
dzieci i mĹodzieĹźy. ZaproponowaĹam koleĹźankom i kolegom
nauczycielom przeprowadzenie warsztatĂłw plastycznych, na ktĂłrych
zaprezentowaĹam moĹźliwoĹÄ wykorzystania w praktyce szeregu
technik plastycznych, maĹo lub wcale nieznanych. Obie czÄĹci
zajÄÄ warsztatowych spotkaĹy siÄ z duĹźym zainteresowaniem
wĹrĂłd nauczycieli klas poczÄ
tkowych, pracujÄ
cych
w Ĺwietlicy oraz realizujÄ
cych indywidualne nauczanie z uczniami.
Owocem tych refleksji jest ta pozycja ksiÄ
Ĺźkowa, do ktĂłrej
lektury serdecznie zachÄcam.
MyĹlÄ
przewodniÄ
niniejszej pracy, oprĂłcz walorĂłw ksztaĹcÄ
co
â terapeutycznych byĹo przedstawienie technik niewymagajÄ
cych
duĹźych nakĹadĂłw finansowych, a wrÄcz zrobienie "coĹ z
niczego". Na bazie podstawowych materiaĹĂłw plastycznych,
zbierajÄ
c surowce wtĂłrne i odpadowe, bacznie obserwujÄ
c
przyrodÄ i otoczenie, gromadzÄ
c sznurki i weĹny do tkania,
kawaĹki szkĹa, piasek, trociny, muszelki, puszki po napojach,
pojedyncze guziki, Ĺcinki tkanin, makulaturÄ, sĹomÄ, siano,
patyki, itd. moĹźna stworzyÄ wspaniaĹÄ
pracowniÄ plastycznÄ
dla kaĹźdego. KorzystajÄ
c z tej ksiÄ
Ĺźki moĹźna tworzyÄ prace,
tak róşnorodne i wielorakie jak róşnorodna jest inwencja
mĹodego czĹowieka oraz jak róşnorodnych materiaĹĂłw
uĹźyje.
UniwersalnoĹÄ niniejszej pozycji polega rĂłwnieĹź na tym, iĹź
proponowane dziaĹania plastyczne sÄ
skierowane i moĹźna je
dopasowaÄ do kaĹźdego wieku oraz poziomu intelektualnego dzieci i
mĹodzieĹźy. WiÄkszoĹÄ z omawianych technik nadaje siÄ do pracy
z siedmiolatkami, dziesiÄciolatkami, jak i z
czternastolatkami.
Formy, metody, scenariusze zajÄÄ oraz plan pracy edukacyjnej
zawarte
w poszczegĂłlnych rozdziaĹach byĹy wielokrotnie sprawdzone w
praktyce.
Z powodzeniem mogÄ je poleciÄ do pracy z dzieÄmi i mĹodzieĹźÄ
upoĹledzonÄ
w stopniu lekkim i umiarkowanym, gdyĹź praktyka
nauczyciela w szkole specjalnej wielokrotnie je zweryfikowaĹa. W
przypadku terapii przez sztukÄ osĂłb upoĹledzonych umysĹowo
moĹźe ona zawieraÄ elementy terapii przez pracÄ, terapii
zajÄciowej i rewalidacji. PoĹÄ
czenie swobodnej ekspresji,
wytwĂłrczoĹci maĹych form, rÄkodzieĹa artystycznego oraz
wszystkich moĹźliwych dziedzin sztuki ludowej, wydaje siÄ byÄ
peĹnym obliczem arteterapii osĂłb z upoĹledzeniem umysĹowym w
stopniu lekkim.
OmawiajÄ
c metody i techniki w pierwszej czÄĹci skupiĹam siÄ na
technikach plastycznych znanych z literatury fachowej, w drugiej
zaĹ opisujÄ kilka autorskich pomysĹĂłw, ktĂłre powstaĹy w
oparciu o wĹasne doĹwiadczenia i odkrycia w trakcie pracy. SÄ
to
propozycje do wprawienia siÄ w pewnych czynnoĹciach,
technikach
i dziaĹaniach, ktĂłrych znajomoĹÄ winna towarzyszyÄ
czĹowiekowi praktycznemu przez okres dzieciĹstwa, dorastania aĹź
do dorosĹego Ĺźycia. UmiejÄtnoĹci kreatywnego myĹlenia,
tworzenia rzeczy ze zbÄdnych materiaĹĂłw to przecieĹź
umiejÄtnoĹci cenne rĂłwnieĹź w Ĺźyciu zawodowym osĂłb
dorosĹych.
W ostatniej czÄĹci przedstawiam przykĹadowy plan pracy
edukacyjnej, ktĂłry jest propozycjÄ
tematĂłw, materiaĹĂłw i
narzÄdzi, zadaĹ oraz czasu potrzebnego do realizacji odpowiednich
treĹci, do wykorzystania jako materiaĹ wyjĹciowy, dopasowujÄ
c
go do swoich indywidualnych potrzeb i moĹźliwoĹci. W rubryce
"iloĹÄ" proponujÄ, moim zdaniem, minimalny czas, ktĂłry naleĹźy
poĹwiÄciÄ by opanowaÄ dane umiejÄtnoĹci, ktĂłry moĹźe byÄ
zweryfikowany. WybierajÄ
c pewne zadania, dopasowujÄ
c je do
potrzeb oraz sprawnoĹci manualnych danej grupy, moĹźna stworzyÄ
wĹasny plan pracy.
Bardzo obszernÄ
czÄĹÄ ksiÄ
Ĺźki stanowi zbiĂłr szablonĂłw
powstaĹych w trakcie kilku lat pracy z dzieÄmi i mĹodzieĹźÄ
upoĹledzonymi umysĹowo w stopniu lekkim
i umiarkowanym. SÄ
to wzory do wykonywania papierowych witraĹźy
wypeĹnianych kolorowymi bibuĹkami, do powielania
okolicznoĹciowych pocztĂłwek technikÄ
natryskowÄ
, malowania
sztucznym Ĺniegiem oraz jednobarwnych ozdĂłb na okna.
Wszystkie te szablony zostaĹy sprawdzone a jednoczeĹnie one siÄ
sprawdziĹy
w codziennej pracy na lekcjach plastyki, techniki i
arteterapii.
Serdecznie zapraszam i zachÄcam do lektury prezentowanej
ksiÄ
Ĺźki.