[Klub Dialogu]
Kategoria: Polski dla obcokrajowców / A1 - Introduction to Polish (Breakthrough)
START 2 - najnowszy podręcznik do nauki języka polskiego
na poziomie A1 - Beginner Polish- 10 jednostek lekcyjnych,
- ok. 395 słów, - przeznaczony na około 90 godzin lekcyjnych
WYBÓR...
Pełen opis produktu 'Start 2. Beginner Polish + CD. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A1' »
START 2 - najnowszy podręcznik do nauki języka polskiego na
poziomie A1 - Beginner Polish- 10 jednostek lekcyjnych,
- ok. 395 słów,
- przeznaczony na około 90 godzin lekcyjnych
WYBÓR NAUCZANYCH TREŚCI
1) Zawartość leksykalna i komunikacyjna
Określanie czasu metodą nieformalną
Opisywanie dnia i czynności habitualnych
Posiłki i kategorie żywności
Zainteresowania i czas wolny
Miasto i pytanie o drogę
Podróżowanie
Opisywanie planów
Upodobania
Ubrania i zakupy
Rozmowa o pracę
Mieszkanie i meble, wynajmowanie mieszkania
Pogoda
Sytuacje awaryjne: wypadek, kradzież, choroba
Opisywanie wyglądu osób
Stereotypy
Przysłowia
2) Zawartość gramatyczna
Liczba mnoga rzeczowników i przymiotników
Koniugacja czasowników w l.poj i l.mn
Formy jeden, jedna, jedno, dwa, dwie
Z + narzędnik
Przysłówki częstotliwości
Czasowniki ruchu chodzić, jeździć
Zaimki dzierżawcze + pytanie czyj?
Wiedzieć / znać
Czas przeszły
Czasowniki modalne
Konstrukcja żeby
Spójniki
Aspekt
Czas przyszły złożony i prosty
Przymiotniki odrzeczownikowe
Zaimek który
Dopełniacz l.poj.
Czasowniki z rekcją dopełniaczową
Przyimki nad, pod, przed, za, między
Zaimki nieokreślone
Start 2 to kompleksowy materiał do poziomie Beginner (A1),
zawierający:
- podręcznik studenta
- materiały audio
- zeszyt lektora z komentarzem do podręcznika, testami, dodatkowymi
ćwiczeniami i grami (do nabycia oddzielnie).
Seria START to dwa podręczniki do nauki języka polskiego dla
początkujących, zakładające pracę metodą bezpośrednią już od
pierwszej lekcji w celu zachęcenia ucznia do pełnego otwarcia się
na komunikację w języku polskim. Podręcznikom START towarzyszy
materiał audio, który daje uczniowi możliwość oswojenia się z
językiem w codziennych sytuacjach komunikacyjnych i pozwala
rozwinąć kompetencję rozumienia języka mówionego.Dodatkowym
składnikiem serii jest Zeszyt Lektora, opisujący metodę pracy z
podręcznikiem, zawierający dodatkowe ćwiczenia i gry, uszeregowane
zgodnie z zawartością kolejnych jednostek lekcyjnych, a także testy
do wykonania po piątej i dziesiątej lekcji.START 1, a START 2Po
podręczniku START 1, który jest kompleksowym materiałem do nauki
języka polskiego na poziomie A0, wydajemy kolejną część serii –
podręcznik START 2. Bazując na materiale wprowadzonym w dziesięciu
jednostkach START 1, znacząco rozwijamy wszystkie cztery sprawności
językowe.
To co charakteryzuje pierwszy podręcznik, czyli nacisk na
automatyzowanie pełnych konstrukcje potrzebne w sytuacjach
codziennych, w jakich ma szanse znaleźć się cudzoziemiec, regularne
ćwiczenie fonetyki, czy świadomie ograniczona prezentacja zagadnień
gramatycznych - jest systematycznie rozwijane w podręczniku START
2.
W pierwszym podręczniku, wprowadzając ucznia w system języka
polskiego, świadomie rezygnujemy z niektórych form, koncentrując
się na zautomatyzowaniu użycia tych najbardziej frekwencyjnych.
Stąd na przykład decyzja o prezentacji jedynie form liczby
pojedynczej koniugacji. Natomiast START 2 znacząco rozbudowuje
wszystkie umiejętności, jakie zdobył uczeń w pracy z podręcznikiem
START 1. Widać to doskonale na przykładzie rozwijania sprawności
mówienia. Dzięki wprowadzeniu pewnych drobnych elementów, pozwalamy
na większą swobodę w mówieniu i zwiększamy możliwości komunikacyjne
ucznia. W rezultacie kładziemy naciski na następujące
konstrukcje:
- spójniki
- zaimek który
- wiem / znam
- zaimki pytajne
- muszę, mogę, chcę
- po co? żeby
- już / jeszcze
- podoba mi się...
- ktoś, coś, gdzieś, kiedyś
- można / trzeba
- lepiej / gorzej, więcej / mniej
Wszystkie te elementy wydają się dość łatwe do wprowadzenia, jednak
dopiero w sytuacji gdy uczeń dysponuje pewną solidną bazą i poznaje
je w jasnym kontekście.
Metoda podręczników START
Zróżnicowanie metod nauczania języków opare jest na czterech
głównych zasadach: roli języka ojczystego, stosunku do gramatyki,
technikach nauczania oraz reguł nauczania.
Tworząc metodę stosowaną w naszej szkole i opracowując powiązany z
nią podręcznik, korzystałyśmy naturalnie z najbardziej
spopularyzowanych metod nauki języka, biorąc z nich to, co wydawało
nam się najcenniejsze w pracy z cudzoziemcami zaczynającymi uczyć
się języka polskiego od zera.
Metoda podręczników START zakłada:
- wyeliminowanie języka ojczystego ucznia,
- precyzyjny dobór materiału i staranne jego uszeregowanie,
- wykorzystanie kontekstu jako pomocy w zrozumieniu wypowiedzi,
- rezygnację z komentarzy gramatycznych i analizy materiału
językowego,
- ekspozycję na działanie danych językowych służącą samodzielnemu
odkrywaniu reguł,
- wielokrotne powtarzanie w celu wyrobienia nawyku językowego,
- wyeliminowanie stresu towarzyszącego nauce i tworzenie
komfortowych warunków
do efektywnej nauki.
Przygotowując nasz materiał, kierowałyśmy się zasadą, że zadaniem
lektora nie jest sama prezentacja struktur języka, lecz takie
przeprowadzenie lekcji, aby nauczyć danego materiału i utrwalić
konstrukcje. Jesteśmy przekonane, że podręczniki START zapewniają
lektorowi pełen komfort pracy i pozwalają w sposób efektywny
nauczyć języka polskiego na poziomie A1.
Odbiorcy podręcznika
Podręcznik START 1 przeznaczony jest do nauki osób dorosłych.
Doświadczenie w pracy z cudzoziemcami pozwoliło nam sformułować
wnioski dotyczące ich potrzeb i oczekiwań wobec kursów języka
polskiego zarówno w aspekcie organizacyjnym, jak i
merytorycznym.
Najczęstsze postulaty to:
- maksymalna orientacja na rzeczywiste potrzeby,
- dobór materiału leksykalnego i gramatycznego dostosowany do
potrzeb i możliwości
na najniższym poziomie zaawansowania,
- systematyczny rozwój wszystkich sprawności,
- dostateczna liczba ćwiczeń dla poszczególnych sprawności,
- intensywny trening fonetyczny,
- potrzeba nauki w oparciu o jeden kompletny materiał.
Warto podkreślić, że dobrze skonstruowany podręcznik ułatwia pracę
także nauczycielowi, oszczędza jego czas i pozwala urozmaicić
prowadzone lekcje.
Wracając do odbiorców podręcznika – pisząc go dla osób dorosłych,
bardzo dokładnie zastanowiłyśmy się, jakie dobrodziejstwa i
trudności wiążą się z takimi studentami. Naszym zdaniem tym, co
charakteryzuje dorosłych, jest przede wszystkim silna motywacja do
nauki języka, która z jednej strony pozytywnie wpływa na sam proces
nauki, z drugiej jednak jest dodatkowym obciążeniem dla
nauczyciela, który musi dołożyć wszelkich starań, aby nie tylko jej
nie zaprzepaścić, lecz także w miarę możliwości ją zwiększać. Mając
to na uwadze, starałyśmy się, po pierwsze, bardzo starannie ułożyć
materiał i stopniować trudności tak, aby opanowanie kolejnych
partii było łatwe i przynosiło gratyfikację w formie bardzo
konkretnych sprawności komunikacyjnych; po drugie, w miarę
możliwości ułatwiałyśmy uczniom samodzielne odkrywanie reguł
rządzących językiem. Te dwa zabiegi przyczyniły się do tego, że
satysfakcja z nauki języka i motywacja w trakcie kursu są
utrzymywane na wysokim poziomie.
Jesteśmy świadome, że obok korzyści z nauczania dorosłych istnieje
niestety również wiele trudności i przeszkód, które musiałyśmy
wziąć pod uwagę, konstruując nasz materiał. Są to między innymi:
nieregularność uczestnictwa w zajęciach, brak czasu na naukę
własną, utrwalone przyzwyczajenia, określone oczekiwania odnośnie
technik nauczania, obawa przed śmiesznością i lęk przed krytyką.
Jak próbujemy temu zaradzić? Przede wszystkim proponujemy wiele
ćwiczeń automatyzujących, umożliwiających dokładne opanowanie
zarówno słownictwa, jak i każdej konstrukcji – dzieje się to na
lekcji, pod kontrolą nauczyciela. Poza tym w Zeszycie Lektora
znajdują się uzupełniające gry i ćwiczenia dopasowane do
konkretnych lekcji, dwie duże sekcje powtórzeniowe oraz dwa testy.
Jeśli chodzi o opanowanie lęku przed używaniem języka, podobnie jak
w kwestii utrzymywania wysokiej motywacji do nauki, kluczowe wydaje
się nam staranne stopniowanie trudności i stwarzanie sytuacji, w
których uczeń jest w stanie odkryć regułę rządzącą językiem oraz
zastosować zdobyte umiejętności, budując samodzielnie strukturę
analogiczną do poznanej na lekcji, wypełnioną własnymi treściami,
co buduje poczucie sukcesu w nauce.
Wybór nauczanych treści
W podręczniku START 2 prezentowane są następujące treści:
Zagadnienia komunikacyjne i leksykalne:
- określanie czasu metodą nieformalną
- opisywanie dnia i czynności habitualnych
- posiłki i kategorie żywności
- zainteresowania i czas wolny
- miasto i pytanie o drogę
- podróżowanie
- wyrażanie życzeń, opisywanie planów
- upodobania
- ubrania i zakupy
- rozmowa o pracę
- mieszkanie i meble, wynajmowanie mieszkania
- pogoda
- sytuacje awaryjne: wypadek, kradzież, choroba
- opisywanie wyglądu osób
- stereotypy
- przysłowia
Zagadnienia gramatyczne:
- liczba mnoga rzeczowników i przymiotników
- koniugacja czasowników w l.poj i l.mn
- formy jeden, jedna, jedno, dwa, dwie
- z + narzędnik
- przysłówki częstotliwości
- czasowniki ruchu chodzić, jeździć
- zaimki dzierżawcze + pytanie czyj?
- wiedzieć / znać
- czas przeszły
- czasowniki modalne
- konstrukcja żeby
- spójniki
- aspekt
- czas przyszły złożony i prosty
- przymiotniki odrzeczownikowe
- zaimek który
- dopełniacz l.poj.
- czasowniki z rekcją dopełniaczową
- przyimki nad, pod, przed, za, między
- zaimki nieokreślone
Wprowadzanie zagadnień gramatycznych
Wprowadzając nowe struktury językowe, staramy się robić to według
ustalonego schematu, złożonego z następujących etapów:
kontekstualizacji, prezentacji, automatyzacji, testowania,
posługiwania się osobistymi przykładami oraz samodzielnego
odkrywania reguł.
Ćwiczenia automatyzujące
Aby wykształcić u studenta nawykowe opanowanie tworzenia danej
struktury i manipulowania nią, zarówno w podręczniku, jak i w
Zeszycie Lektora proponujemy duży wybór prostych ćwiczeń
automatyzujących, które lokalizujemy między wprowadzeniem materiału
a samodzielnym ćwiczeniem. Chodzi tu o ćwiczenie poszczególnych
struktur składniowych i fleksyjnych, które polega na ciągłym
powtarzaniu tego samego wzorca i wypełnianiu go za każdym razem
inną treścią leksykalną. Ważne jest to, że w czasie takich ćwiczeń
jednocześnie praktykujemy i kontrolujemy – nauczyciel musi kłaść
duży nacisk na poprawność wypowiedzi studenta, poprawiając
starannie wszystkie pojawiające się błędy.
Ćwiczenia kontrastujące
Trudniejszym etapem jest wykonanie ćwiczeń kontrastujących – uczeń
będzie zmuszony do dokonania wyboru między ćwiczoną strukturą a
jakąś inną lub kilkoma innymi, uprzednio już ćwiczonymi, z którymi
można ją najłatwiej pomylić. Zadanie tego rodzaju spełnia bardzo
ważną funkcję, bo służy powracaniu do przećwiczonego materiału, a
zarazem stanowi uzupełnienie procesu przyswajania nowej
konstrukcji. Ćwiczenie jakiegoś elementu w izolacji nie jest tak
ważne, jak ćwiczenie tego samego elementu poprzez zestawienie go z
innymi i zmuszenie ucznia do dokonania wyboru.
Materiały audio
Podstawą doboru materiałów audio jest praktyczny charakter ćwiczeń
na rozumienie ze słuchu.
Przygotowując materiały audio, przyjęłyśmy następujące
założenia:
- poziom materiałów jest adekwatny do poziomu nauki,
- słuchanie ma charakter selektywny,
- zadania ucznia zostają bardzo dokładnie określone przed
rozpoczęciem słuchania,
- sprawdzając rozumienie ze słuchu, koncentrujemy się tylko na tej
umiejętności,
- rezygnujemy z globalnego tłumaczenia i wyjaśniania materiału.
Istotna jest także znajomość technik rozwijania sprawności
rozumienia ze słuchu, m.in. wprowadzenie ćwiczeń poprzedzających
słuchanie, ćwiczeń towarzyszących i następujących po usłyszeniu
tekstu.
Intensywny trening fonetyczny
Podkreślamy konieczność ćwiczenia wymowy od pierwszego etapu nauki
– poprawna wymowa jest niezbędnym warunkiem do bycia zrozumianym.
Nieprawidłowa wymowa w o wiele większym stopniu zaburza efektywną
komunikację niż inne błędy. Wychodzimy z założenia, że stała praca
nad poprawnością i płynnością wypowiedzi jest kluczowa z punktu
widzenia sukcesu dydaktycznego, ważniejsza nawet niż praca nad
poprawnością gramatyczną. Dlatego ćwiczenia fonetyczne pojawiają
się w każdej jednostce podręcznika START. W W podręczniku START 2
pojawiają się następujące zagadnienia fonetyczne:
- opozycje i-y, rz-sz, ą-ę, sz-cz
- geminaty
- akcent na trzeciej sylabie od końca
- utrata dźwięczności na końcu wyrazu
- uproszczenia fonetyczne
Podsumowanie
Od samego początku stosowania podręczników START obserwujemy ich
wysoką efektywność. Starannie badamy wyniki osiągane przez
studentów, ich zadowolenie oraz satysfakcję lektorów pracujących
naszą metodą. Za pomocą formularzy ewaluacyjnych regularnie
sprawdzamy opinie lektorów na temat pracy z podręcznikiem i
widzimy, że sprawdza się on na najniższym poziomie zaawansowania.
Lektorzy stosujący nasz podręcznik podkreślają komfort pracy, który
wynika z kompleksowości naszej oferty – podręcznik, materiały
audio, testy, gry, dodatkowe ćwiczenia i stała pomoc metodyczna
oraz regularne szkolenia.
Podręczniki START okazały się odpowiedzią na potrzeby rynku i
klientów zainteresowanych nauką polskiego. Studenci cenią sobie
systematyczne wprowadzanie nowych zagadnień komunikacyjnych, dzięki
czemu po każdych zajęciach mają poczucie, że nauczyli się czegoś
nowego, co mogą wykorzystać w życiu codziennym. Niezwykle ważną
rolę odgrywa tutaj konstrukcja podręcznika, który systematyzuje
wiedzę i nie zarzuca ucznia niepotrzebnymi zagadnieniami
gramatycznymi. Jego przejrzysta budowa pozwala skupić się na
najważniejszych problemach, a rozdziały podsumowujące dają
możliwość usystematyzowania dotychczasowych wiadomości.
Dwa testy przeprowadzane w trakcie nauki pozwalają ocenić postępy
ucznia i są dla niego impulsem do pogłębiania wiedzy, a także
miernikiem zdobytych umiejętności.
Jak pracować z podręcznikiem START?