Przejdź do wyników wyszukiwania
Sortuj:
Zainstaluj wyszukiwarkę
Włączyłeś filtrowanie wyników wyszukiwania. Aby znaleźć więcej produktów wyłącz część lub wszystkie filtry.
  • [PWPW - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych]

    Kategoria: Kategorie > Banknoty kolekcjonerskie

    folią   Nowość - czwarty w historii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski - drugi o nominale 20 zł: 20 zł, 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina (1810-1849) Nowość... Pełen opis produktu '20 zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina (1810-1849), 2010' »

    Kolekcja: Sławni Polacy Stan zachowania banknotu: UNC Nominał: 20zł Nakład: 120.000 szt. (liczbaprzeznaczona przez NBP do sprzedaży: 100.000 szt.) Wymiary: 138x 69 mm Producent: PWPWS.A. - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Projektgraficzny banknotu: Grzegorz Pfeifer iKatarzyna Jarnuszkiewicz Rytportretu: Przemysław Krajewski - artysta rytownikPolskiejWytwórni Papierów Wartościowych S.A.Cena emisyjna NBP: 50zł Data emisji banknotu:22.02.2010r. W zestawie: banknotkolekcjonerski umieszczony w oryginalnym etui NBP z opisem banknotu, oddzielonyprzezroczystą, zabezpieczającą folią   Nowość -czwarty w historii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski - drugi onominale 20 zł: 20zł, 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina (1810-1849) Nowość - czwarty whistorii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski,wyemitowany z okazji 200.rocznicy urodzin polskiego kompozytora - "poety fortepianu" - FryderykaChopina (1810-1849). Portret Chopina, autor:Eugène Delacroix, 1838 Pozostałebanknoty NBP są dostępne pod następującymi linkami: 50zł, Banknot kolekcjonerski - Papież Jan Paweł II (1920-2005), 2006 20zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin JuliuszaSłowackiego (1809-1849), 2009 10zł, Banknot kolekcjonerski - 90. rocznica odzyskania niepodległości,2008 20zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina(1810-1849), 2011 20zł, Banknot 100. rocznica uzyskania Nagrody Nobla przez MarięSkłodowską-Curie, 2011 NBP upamiętnił 200. rocznicę urodzin wybitnegopolskiego kompozytora i pianisty Fryderyka Chopina emisjąbanknotu kolekcjonerskiego o nominale 20 zł. W roku 2010 mija 200 lat od narodzin Fryderyka Chopina. Z tej okazji rok2010 został ogłoszony Rokiem Chopinowskim. Włączając się w te obchody,Narodowy Bank Polski uczcił znakomitego kompozytora emisją czwartego w historiiPolski banknotu kolekcjonerskiego. Na całym świecie Fryderyk Chopin i jego muzyka są kojarzone z Polską i tradycjamipolskiej szkoły sztuki kompozytorskiej. Najnowszy banknot kolekcjonerski ma nominał 20 zł. Jegomotywem przewodnim jest postaćwielkiego wirtuoza i fortepian, który wsposób symboliczny został przedstawiony na obu stronachbanknotu. Przedniastrona banknotu: w jego w centralnej części znajduje się portretFryderykaChopina, widzianego z profilu. Ten element został wydrukowany wtechnice stalorytniczej. Ryt portretu wykonał Przemysław Krajewski -artysta rytownik Polskiej Wytwórni PapierówWartościowych SA. Z lewej strony znajduje się wizerunek fragmentudworku w Żelazowej Woli, w którym urodził się kompozytor, az prawej reprodukcja pierwodruku jednego z jego utworów -mazurka b-moll op. 7 wraz z autografem artysty. Odwrotnastrona banknotu:na tle mazowieckiego pejzażu z charakterystycznymi wierzbami,umieszczono reprodukcje fragmentu jego etiudy f-moll op. 10. Banknot ma wymiary 138 x 69 mm i posiada szereg zabezpieczeń przedfałszerstwami. W historii polskiego pieniądza wizerunek Fryderyka Chopina był jużwcześniej wykorzystywany. Pojawił się na wyemitowanym w 1982 r.banknocie powszechnego obiegu o nominale 5000 zł (wartość przeddenominacją). Dotychczas NBP wyemitowałtrzy banknoty kolekcjonerskie: Pierwszym w historii był banknot pięćdziesięciozłotowy z2006 r. poświęcony PapieżowiJanowi Pawłowi II. Dwa lata później, w 2008 r. został wyemitowanybanknot o nominale 10 zł, którym NBP upamiętnił 90. rocznicęodzyskania niepodległości. W 2009 r. do obiegu trafił trzeci banknot o nominale 20 zł,wyemitowany z okazji 200.rocznicy urodzin JuliuszaSłowackiego. Wszystkie banknotykolekcjonerskie zostały wyprodukowane przez Polską WytwórnięPapierów Wartościowych SA. ***** Fryderyk Franciszek Chopin (spolszczone nazwisko: Szopen,ur. 1 marca 1810 r. w Żelazowej Woli, zm. 17 października 1849 r. wParyżu) - polski kompozytor i pianista. Jest uważany zanajwybitniejszego polskiego kompozytora, a także za wybitnego pianistęi czołowego przedstawiciela muzyki okresu romantyzmu na świecie. Nazywany jest poetą fortepianu. Należy do najbardziej lubianychkompozytorów muzyki fortepianowej, choć jego dzieła wymagająod wykonawcy znakomitego warsztatu, a nawet wirtuozerii. Uźródeł jego twórczości leżała wielka wrażliwośćoraz umiejętność czerpania wzorców wprost z polskiej muzykiludowej. Jego przyjaciółka i kochanka George Sandmówiła o nim, że "byłjeszcze bardziej polski niż sama Polska". Życiorys FryderykaFranciszka Chopina Dzieciństwo Chopin Przyszedł na świat w rodzinie, w której muzyka byłana porządku dziennym. Ojciec, Mikołaj, urodził się we Francji wMarainville (Lotaryngii). W dzieciństwie związany był także z polskimirodzinami. Osiadł w Polsce na stałe w 1787 w wieku 17 lat i spędził turesztę swojego życia. Tak związał się ze swoją nowa ojczyzną, że wziąłudział w insurekcji kościuszkowskiej w 1794 r. i nigdy z Polski niewyjechał. Nie utrzymywał też już kontaktu z rodziną we Francji. Wychował swojedzieci na Polaków. Znany był także z nieufności, a wręcznienawiści do Napoleona. Początkowo Mikołaj Chopin był guwerneremdzieci starościny Łączyńskiej, a po przenosinach z Żelazowej Woli doWarszawy został wykładowcą języka i literatury francuskiej w kilkuwarszawskich szkołach, by w końcu prowadzić elitarny internat dlasynów polskich rodów arystokratycznych. W roku 1806 Mikołaj Chopin poślubił Teklę Justynę Krzyżanowską. Justynaz Krzyżanowskich, pochodząca ze zbiedniałej rodziny szlacheckiej,uwielbiała grać na fortepianie. Fryderyk miał trzy siostry (LudwikaJędrzejowiczowa, Izabella Barcińska, Emilia). Sam był drugi z kolei.Wedle legendy Chopin przyszedł na świat przy grze skrzypiec MikołajaChopina. Być może dopiero kilka tygodni po urodzeniu dziecko zgłoszonou księdza i ochrzczono. W 1892 roku znaleziono w parafii brochowskiej (kościół Św.Rocha) dokument: "Rokutysiąc osiemset dziesiątego dnia dwudziestego trzeciego miesiącakwietnia o godzinie trzeciej po południu przed nami, proboszczembrochowskim, sprawującym obowiązki urzędnika stanu cywilnego gminyparafii brochowskiej powiatu sochaczewskiego w departamenciewarszawskim stawił się Mikołaj Chopyn (...) i okazał nam dziecię płcimęskiej, które urodziło się w domu jego w dniu dwudziestegodrugiego miesiąca lutego o godzinie szóstej wieczorem rokubieżącego(...)". Sam Fryderyk i jego matka wspominają kilkakrotnie w listach, że nieurodził się on 22 lutego, lecz 1 marca. Imię Fryderyk miało pochodzićod św. Fryderyka, imię Franciszek od dziadka Chopina. JózefSikorski, muzyk i rówieśnik Chopina, wspomina w swoim"Wspomnieniu Szopena", że Chopin jako dziecko płakał, gdy matka grałana fortepianie, co do dziś należy do znanych anegdot o Chopinie. Jako małe dziecko Fryderyk zasiadał do fortepianu i grał zasłyszanemelodie. Dlatego rodzice zatrudnili nauczyciela, Wojciecha Żywnego zCzech. Po pewnym czasie mały Fryderyk przewyższył zdolnościami swegonauczyciela. Fryderyk jednak zaprzyjaźnił się z nim i po latachdedykował mu słynny Polonez As-dur. Następnym nauczycielem Chopina byłWilhem Wacław Würfel urodzony w Czechach. Pierwsze sukcesyFryderyka Franciszka Chopina Mając 7 lat, w 1817 roku zadebiutował jako kompozytor. Dedykował wtedynieopusowany Polonez g-moll Wiktorii Skarbek i skomponował PolonezB-dur. Pierwszy zaś publiczny występ Fryderyka odbył się w 1818 roku wpałacu Radziwiłłowskim. Prasa warszawska opisała go jako "małegoChopinka", "cudowne dziecko" i "drugiego Mozarta". W dzienniku swym Aleksandra Tańska, siostra znanej wtedy autorkiKlementyny Hoffmanowej zanotowała w krótkiej relacji zkoncertu: "Było dosyćosób (...) W przeciągu wieczora grał na fortepianie młodyChopin, dziecię w 8. roku, obiecujące, jak twierdzą znawcy, zastąpićMozarta". W dniu 20 września 1818 roku Warszawę odwiedziła carowa MariaFiodorowna, której Chopin ofiarował dwa swoje tańce polskie.A Wójcicki wspomina, że gdy mały Chopin grywał u księciaKonstantego, namiestnika warszawskiego podczas gry Marsza wojskowegowznosił oczy w górę, że książę go pytał: "Co tam patrzysz wgórę mały? Czytasz nuty na suficie?".Później Chopin otrzyma od cara pierścień z brylantem, a wParyżu nawet propozycję zostania nadwornym kompozytorem carskim. Chopin sprzedał pierścień, a propozycję odrzucił. Następnie Chopin wlatach 1823-1826 pobierał naukę w Liceum Warszawskim, gdzie pracowałjego ojciec. W tych latach zwiedził sporą część Polski. Spędzał wakacjena dworze ks. Antoniego Radziwiłła, w Szafarni i bywał uprzyjaciół mieszkających w odległych miejscach Polski. ZSzafarni wysłał swoje słynne listy - "Kuriery Szafarskie" dorodziców będące parodią "Kuriera Warszawskiego",które osławiły sielankowe wakacje w Szafarni. Słynna jest również anegdota, mówiąca że został wszkole niegdyś przyłapany na rysowaniu nauczyciela w czasie lekcji.Obrazek tak zadziwił rysowanego, że ten go pochwalił. MaurycyKarasowski wspomina również anegdotę z tradycji rodzinnej, wktórej Chopin pomógł guwernerowi uspokoićhałaśliwych wychowanków. Zaimprowizował im opowieść, a potemuśpił wszystkich łącznie z guwernerem kołysanką. Gdy pokazał uroczywidok siostrom i matce, obudził wszystkich przeraźliwym akordem. Wraz zsiostrą Emilią Fryderyk pisał także dla zabawy wiersze i komedie.Balzac wspominał, że Chopin miał zastraszająco prawdziwy darnaśladowania kogo tylko zechciał. Wielu biografistów (np. Jeżewska, Iwaszkiewicz, Willemetz)przekonuje, że Chopin był geniuszem uniwersalnym ponieważ posiadałniezwykły talent literacki, czego dowodem są jego słynne listy, a takżetalent malarski i aktorski.W latach 1826-1829 był studentem warszawskiej Szkoły GłównejMuzyki, będącej częścią Konserwatorium, która związana byłaz Uniwersytetem Warszawskim, gdzie podjął naukę harmonii i kontrapunktuu profesora Józefa Elsnera. Został zwolniony z przedmiotu instrumentu, ponieważ zauważononieprzeciętny sposób i charakter gry Chopina. Okres tencharakteryzuje się zafascynowaniem muzyką ludową. Powstająwówczas Sonata c-moll, przebojowe Wariacje B-dur op.2, Triog-moll i pierwsze Mazurki, oparte na motywach ludowych Rondo c-moll iRondo F-dur a la Krakowiak. W raporcie po trzecim roku naukiJózef Elsner zapisał: "TrzecioletniSzopen Fryderyk - szczególna zdatność, geniusz muzyczny". W 1826 r. Chopin odbywał swoją pierwszą zagraniczną podróżdo Berlina i w 1829 r. do Wiednia. W 1826 r. spędził wakacje także wBad Reinertz (dzisiejsze Duszniki-Zdrój). DziękiWürflowi Chopin wszedł w środowisko muzyków. WKärtnerthortheater dwa razy wykonywał Rondo a la Krakowiak iWariacje B-dur. Odniosły one fenomenalny sukces wśródpubliczności. Nawet krytyka mimo zastrzeżeń dotyczących jego gry (zbytmała siła dźwięku) uznała kompozycje za nowatorskie. Rozpoczęcie niezależnejkariery kompozytorskiej Lata 1829-1831 są dla Chopina okresem pierwszej miłości (do śpiewaczkiKonstancji Gładkowskiej) i pierwszych ogromnych sukcesówkompozytorskich. W liście do swojego przyjaciela od dzieciństwa TytusaWojciechowskiego, Chopin nazywa Konstancję ideałem. Powstająwówczas Koncerty fortepianowe f-moll (opus 21) i e-moll(opus 11). W lipcu 1829 r., niezwłocznie po ukończeniu studiów,Fryderyk Chopin wraz z przyjaciółmi wyjeżdża na wycieczkę doWiednia. Występuje tam w Kärtnerthortheater, wykonując wraz zorkiestrą Wariacje op. 2 oraz Rondo a la Krakowiak op. 14. Koncertzakończył się sukcesem i uznaniem publiczności, a gra Chopina zostaławysoko oceniona przez wiedeńskich krytyków, mimo pewnychniedociągnięć dotyczących siły dźwięku. W roku 1830, po raz pierwszy za granicą, wydano drukiem (oficynaTobiasa Haslingera) jedno z dzieł twórcy, Wariacje na tematMozarta.W dniu 2 listopada 1830 roku Chopin wyjeżdża z Warszawy do Kalisza,gdzie spędzi ostatni dzień w ojczyźnie i gdzie dołączy do niego TytusWojciechowski. Przed wyjazdem żegna się z Konstancją Gładkowską iwręcza jej pierścień skrywany przez nią aż do śmierci. W dniu 5 listopada 1830 r. Chopin na zawsze opuszcza Polskę - wyjeżdżaz Kalisza i przez Wrocław udaje się do Drezna. W Wiedniu słyszyśpiewaną niegdyś przez Konstancję cavattinę Rossiniego i rozpłakujesię. Jedzie do Monachium i w końcu udaje się do Paryża. W czasie drogiChopin pisze dziennik (zwany "Dziennikiem stuttgarckim"),który jest dokumentem przedstawiającym zmiany jego duszypodczas pobytu w Stuttgarcie, gdzie ogarnia go rozpacz z powodu upadkupowstania listopadowego. Komponuje wtedy dramatyczną Etiudę c-moll op.10 "Rewolucyjną". Utworytego okresu wypełnione są dramatyzmem i liryzmem, który zwolna zastępuje w twórczości Chopina beztroską ludyczność. Lata dojrzałościartystycznej W Paryżu Chopin zamieszkuje małe mieszkanie przy BoulevardPoissonniere. Daje pierwszy z dziewiętnastu publicznychkoncertów w Paryżu (podczas 18 lat pobytu w tym mieście).Organizuje go Friedrich Wilhelm Kalkbrenner, sławny pianista. Gra wtedyKoncert e-moll i Wariacje na temat Don Juana (Wariacje B-dur). Koncertoszałamia publiczność, w tym Franciszka Liszta. Krytyk Francois Fetiszapowiada, że Chopin odrodzi muzykę fortepianową. Następnego dniawydawcy przysyłają Chopinowi propozycje kupna utworów. Chopin więc pędzi żywot wirtuoza, komponując utwory, któreszybko stają się modne i podobające się na salonach. Przyjaźni się zwielu wybitnymi muzykami (Franciszek Liszt, Vincenzo Bellini, HectorBerlioz), jest zapraszany na prywatne występy nie jako muzyk, ale jakogość, nawet na sam dwór. Szybko więc przenosi się doChaussee d'Antin, w modnej dzielnicy Paryża. Przyjaciele nazywają jegomieszkanie Olimpem ze względu na dającą się z stamtąd słyszeć boskąmuzykę. Z powodu nieciekawej sytuacji finansowej zaczyna dawać coraz więcejlekcji fortepianu. Oszałamia go ogromna ilość propozycji. Chopin uczyłmiędzy innymi księżniczkę de Noailles, księżnę de Chimay i de Beauvau,baronową Rothschild, hrabinę Peruzzi i Potocką. Wśróduczniów także wielkie talenty - Karolina Hartmann, KarolFiltch, a także wierny przyjaciel Chopina Adolf Gutmann. Chopin jakonauczyciel znany był z niezwykłych wymagań i nerwowości. W latach 1835-1846 Chopin porzuca karierę wirtuoza na rzeczkomponowania. Zaczyna żyć życiem polskiej emigracji, utrzymując ścisłekontakty z głównymi intelektualistami polskimi (AdamMickiewicz, Julian Ursyn Niemcewicz, Cyprian Kamil Norwid).Józef Bem prosi go o zaliczkę dla powstającego TowarzystwaPolitechnicznego. Chopin gości też u siebie najbliższego przyjaciela zlat dziecinnych, Jana Matuszyńskiego, który zamieszkując uFryderyka, studiuje medycynę w Paryżu. W 1842 roku umarł na gruźlicę. UChopina bywa też jego słynny przyjaciel, wielki pianista i kompozytor-Julian Fontana. W 1836 roku zaręcza się z Marią Wodzińską. Była ona niezwykleuzdolniona muzycznie i malarsko. Hrabina Teresa Wodzińska, matka Mariizaczyna nazywać wtedy Chopina swym dzieckiem. W podzięce za darowaneChopinowi kompozycje Marii przysyła on Walca As-dur iniektóre ze słynnych Pieśni. Ostatecznie jednak rodzinasprzeciwiła się związkowi, uważając, że Chopin jest zbyt chorowitymkandydatem na męża. W 1836 roku Chopin faktycznie zaczyna poważnie chorować na gruźlicę(zdaniem prof. Wojciecha Cichego z AM w Poznaniu objawy wskazują na to,że kompozytor mógł cierpieć przez całe życie namukowiscydozę i to właśnie ta choroba była przyczyną jego śmierci).W 1837 roku Chopin poznaje starszą od niego o 6 lat i dominującą nadnim George Sand i rzuca się w ramiona "spełnionej miłości" (słowaGeorge Sand), która jednak wkrótce zamienia się wnerwowy i chaotyczny związek. Przodkiem George był król polski August II Mocny. Paraistnieje jednak jako związek jedynie w plotkach. W dziennikach Sandopowiada, że przez 9 lat przyjaźni z Chopinem żyła w klasztornymcelibacie. W liście do Justyny Chopinowej Sand nazwie się drugą matkąChopina. Uciekając przed zazdrością byłego kochanka George, udają sięna Majorkę do Valldemossa, która wita ich okropną pogodą, cowięcej w Hiszpanii trwa wojna, a choroba Chopina wzmaga się. Sand zabrała swoje dzieci, które miały się tam leczyć (synMaurycy chorował na reumatyzm) i uczyć. Mieszkają tam także w byłymklasztorze. Tam po raz pierwszy Chopin pluje krwią. Komponuje wtedyPreludia op.28, z których Preludium Des-dur wspominane jestprzez Sand jako straszne. Wedle niej wspomina ona pamiętnywieczór, gdy podczas spaceru rozszalała się burza, a popowrocie do domu Chopin zaczął pluć krwią. Gdy Chopinowi się poprawia, wracają do Francji. Sprowadzono wtedy ciałosamobójcy z Neapolu, wielkiego śpiewaka, Adolfa Nourrita.Chopin gra w Marsylii podczas pogrzebu na organach. Pomimo iżinstrument był roztrojony Chopin oszołomił publiczność graną naorganach pieśnią Schuberta.W 1839 roku wracają do Francji. Fryderyk jest wówczas bardzochory, kaszląc wypluwa ogromne ilości krwi. Mieszka w Nohant, wposiadłości George Sand. Chwilowa poprawa zdrowia wnosi okres spokojudo życia przyjaciół, wkrótce jednak następujeponowne pogorszenie. George Sand napisała sporną książkę "Lukrecja Floriani", wktórej wedle Liszta ośmiesza Fryderyka. Chopin odwzajemniatę zniewagę jedynie milczeniem, podczas gdy rodzina w Polsce jestoburzona. Sand tłumaczy, że nie opisuje w niej Fryderyka, jednak dodziś biografiści Chopina mają jedno zdanie na temat tej książki.Pojawia się wtedy znany rzeźbiarz Auguste Clesinger. Sand zostaje jegokochanką, ale po krótkim czasie Auguste wybieracórkę, Solange. George wydziedzicza ją. Kiedy Fryderykzajmuje stanowisko w sprawie nieudanego małżeństwa Solange, pisarkawpada w szał i zrywa z kompozytorem. Okres przed rozstaniem z George Sand, a także po rozpadnięciu sięzwiązku, oraz pogłębiająca się choroba odciskają głębokie piętno natwórczości i życiu towarzyskim Chopina. Chopin wpada wdepresję, która doprowadzi go do śmierci. Ostatni okres życia Po rozstaniu z George Sand Chopin popadł w głębokie przygnębienie,które z pewnością przyspieszyło jego śmierć. Daje ostatnikoncert w Paryżu. Dwa dni później "Gazette Musicale"przekonując o nowatorskości "Ariela fortepianu" pisze: "Chopina można zrozumieć tylkoprzez samego Chopina".Ostatnią kobietą, z którą Chopin był związany, była jegouczennica - Szkotka Jane Stirling, zwana "wdową po Chopinie", zktórą wyjechał po wybuchu rewolucji w Paryżu w 1848 r. doAnglii i Szkocji w bardzo wyczerpującą jego siły podróż.Wilgotny klimat Anglii i Szkocji oraz zamęczenie wizytami u angielskiejarystokracji doprowadziły do szybszych postępów choroby. W dniu 16 listopada 1848 r. udzielił on na rzecz polskichemigrantów ostatniego koncertu w Guildhall w Londynie. Grałprzed królową Wiktorią. Grał też dla polskichemigrantów jednak koncert ten pozostał niewysłuchanym zpowodu zbyt głośnej orkiestry, złego stanu zdrowia Chopina inieciekawych warunków.Chopin jest w coraz gorszym stanie. Pisze ostatnie dwa mazurki - f-molli g-moll. Zostaną one wydane dopiero w latach 50. XX wieku. Nieopuszczają go jednak przyjaciele. Odwiedza go Adolf Gutmann, wielkiprzyjaciel i malarz Eugene Delacroix, Marcelina Czartoryska,Józef Cichowski, przyjaciel Wojciech Grzymała. Chopin ma jednak problemy finansowe. Z tego powodu szkockieprzyjaciółki Chopina obdarowują go sporą sumą pieniędzy, zktórej godzi się przyjąć tylko część. Jenny Lind organizujedla niego z muzykami paryskimi wieczór muzyki,który podnosi Fryderyka bardzo na duchu. Chopin przeprowadzasię na Chaillot 74 i zaprasza do siebie siostrę Ludwikę z rodziną. Jestcoraz bardziej wyniszczony przez chorobę. Mimo to postanawia się znowu przenieść już nie na długo do mieszkaniana placu Vendome. Przed wyjazdem odwiedza go Hector Berlioz. Są tosłynne "dni przedostatnie", w które przybędzie do niegotakże Cyprian Norwid.Zmarł o godzinie 2 w nocy, 17 października 1849 roku, w otoczeniunajbliższych osób (Delfina Potocka, ks. Jełowicki, WojciechGrzymała, Ludwika Jędrzejowiczowa), z którymi był związanyprzez większość swego życia w Paryżu. Ostatnie dni stały się tematem legendarnym w sztuce - opisał je Norwidw słynnym "Fortepianie Szopena", ostatnie chwile namalował także TeofilKwiatkowski. Śmierć Chopina opisuje bardzo dokładnie ksiądz AleksanderJełowicki. Wedle niego umarł on na chwilę po udzieleniu ostatniegonamaszczenia. Ostatnimi słowami miały być: "Jestem już u źródłaszczęścia". Relacja Jełowickiego opisana w liście do Ksawery Grocholskiej jestjednak uważana za mało prawdziwą. Nabożeństwo żałobne zostało dokonanew kościele Św. Magdaleny. Został pochowany na cmentarzu PèreLachaise w Paryżu, na jego prośbę, na pogrzebie wykonano Requiem d-mollMozarta, a także jego Marsz Żałobny. Jego serce zostało sprowadzone dokościoła św. Krzyża w Warszawie. Robert Schumann powiedział po śmierciChopina: "Dusza muzykiprzeleciała nad światem". Kalendarium: 1810 – narodziny 1817 – pierwsza próba kompozytorska,gdy Chopin miał 7 lat 1818 – pierwszy występ estradowy 1823 – rozpoczęcie nauki kompozycji u Elsnera 1826 – studia w Szkole Głównej Muzyki 1829 – wizyta w Wiedniu 1830 – drugi wyjazd z Polski do Wiednia 1831 – przyjazd do Paryża 1835 – zaręczyny z Marią Wodzińską (Walc As-dur) 1836 – spotkanie z George Sand 1837 – zerwanie z Wodzińską 1838 – związek z George Sand, wyjazd na Majorkę,praca nad 24 Preludiami 1839 – powrót do Francji, powstajeSonata b-moll 1844 – umiera ojciec Chopina 1845 – kłótnie z George i chorobaFryderyka nasilają się 1847 – zerwanie z George 1848 – wyjazd z Jane Stirling do Anglii i Szkocji 1849 – śmierć. Dorobektwórczy i styl Chopin do dziś uważany jest za największego kompozytora polskiego. Sampodczas każdego sukcesu dziwił się tylko. Gdy gazety pisały, że jak zMozarta Niemcy, tak z Chopina Polacy będą dumni, Chopin nazywał tononsensem. Z tej przyczyny Paderewski uważał, że Chopin naprawdę niezdawał sobie sprawy ze swojej wielkości. Choć Fryderyk Chopin zaliczanyjest do epoki romantyzmu, sam nie cierpiał romantyzmu, powszechnierozumianego jak to proponowali Hector Berlioz, Franciszek Liszt,Beethoven, Richard Wagner, czy choćby Piotr Czajkowski. Sam Chopin nie inspirował się żadnymi kompozytorami swojego czasu. Zageniuszy muzyki uważał tylko Mozarta i Bacha. W akcie umiłowaniaMozarta napisał "Wariacje B-dur", Bacha - Fugę a-moll. Jego jedynymukłonem w stronę epoki romantyzmu były ballady F-dur i g-moll,skomponowane wedle samego kompozytora na temat "Jeziora Świteź" i"Świtezianki" Mickiewicza. Od początku komponowania w wieku 7 lat Chopin inspirował się niemalwyłącznie tematami polskimi. Szczególnie zajmowały gopolskie tańce ludowe - mazurki, oberki, polonezy i kujawiaki,których elementy zawarł w słynnych Polonezach i Mazurkach.Ze względu szczególnie na te dzieła niektórzykrytycy jego muzyki uważali, że stworzył nowe tempo i nieznaną wromantyzmie melodykę. Chopin mówił, że przy graniu mazurków ważne jestzachowanie tempa Rubato, którego miał być twórcą.Nie ma jednak definicji tego tempa, ani rzetelnego przykładu. Wedlesłynnych pianistów i znawców muzyki Chopinanajdogodniejszą metodą gry Chopina jest tak zwana "Metoda Chopina"prof. Harry'ego Neuhausa. W sprawie polskości jego muzyki nie ma żadnych wątpliwości, iż była onaniemal w każdej kompozycji wyraźnie akcentowana (nawet w takichkompozycjach jak Barkarola) - Ignacy Jan Paderewski powiedział w setnąrocznicę urodzin Chopina: "(...)Zabraniano nam Słowackiego, Krasińskiego, Mickiewicza. Nie zabroniononam Chopina. A jednak w Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano:barwne kontusze, pasy złotem lite, posępne czamarki, krakowskierogatywki, szlacheckich brzęk szabel, naszych kos chłopskich połyski,jęk piersi zranionej, bunt spętanego ducha, krzyże cmentarne,przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych,niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo izwycięstwa radosna pieśń(...)". Chopin i Liszt jakopierwsi upowszechnili Nokturny. Fryderyk Chopin wykonywany Od 1927 roku odbywa się w Polsce Międzynarodowy Konkurs Pianistycznyim. Fryderyka Chopina, najstarszy na świecie monograficzny konkursmuzyczny, którego inicjatorem był Jerzy Żurawlew. Nagrodziłon jednych z najlepszych interpretatorów muzyki Chopina i wogóle fortepianowej. Odbywają się także festiwale muzykiChopina w Warszawie, Valldemossie, Genewie, Dusznikach, Paryżu,Gandawie i wielu innych. Wśród największych wykonawców muzyki Chopina są: Vladimir de Pachmann, Raoul Pugno, Ignacy Jan Paderewski,Moriz Rosenthal, Siergiej Rachmaninow, Alfred Cortot, Ignaz Friedman,Raul Koczalski, Artur Rubinstein, Mieczysław Horszowski, HenrykSztompka, Claudio Arrau, Vladimir Horowitz, Vlado Perlemuter, DymitrSzostakowicz, Władysław Szpilman, Jan Ekier, Dinu Lipatti, HalinaCzerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Adam Harasiewicz, VladimirAshkenazy, Martha Argerich, Maurizio Pollini, Murray Perahia, KrystianZimerman, Janusz Olejniczak, Evgeny Kissin, Mateusz Kowalski, RafałBlechacz. Jan Ekier był redaktorem naczelnym pomnikowego wydaniafonograficznego dzieł wszystkich Chopina, w którychwystępują wykonania najlepszych polskich pianistów XX wieku.Nagrań dokonano w latach 50. i 60. XX wieku. Chopin odrodził muzykę fortepianową, bowiem jeszcze w wiekuXIX inspirować się nim będą silnie impresjoniści pianina - ClaudeDebussy i Eric Satie. Muzyka Chopina znajdzie też swoje odbicie w muzyce Wagnera,Wieniawskiego, Saint-Saënsa i wielu innych wielkichkompozytorów. Pomniki w Polsce i naświecie: Pomnik Chopina w Dusznikach* Pomnik Chopina w Międzyzdrojach* Pomnik Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie; jegoreplika w skali 1:1 znajduje się w Hamamatsu w Japonii* Pomnik Chopina w Szanghaju w Chinach* Pomnik Chopina w Tiranie w Albanii* Pomnik Chopina we Wrocławiu* Pomnik Chopina w Żelazowej Woli. Obiekty noszące imięFryderyka Chopina: 3784 Chopin - planetoida o śr. 28,5 km* Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie* Drobnicowiec „Fryderyk Chopin”* żaglowiec „Fryderyk Chopin”. Chopin w popkulturze Nagrody Akademii Fonograficznej - "Fryderyki"Odwołujące się do imienia Chopina Nagrody Akademii Fonograficznej -"Fryderyki", które zaczęto przyznawać w 1995 roku, miały byćpolskim odpowiednikiem nagrody Grammy. Zamiar ten jednak się niepowiódł, bo w związku z zapaścią w polskiej branżyfonograficznej stacje telewizyjne wycofały się z transmitowania gali,na której je wręczano. W 2006 r. po raz pierwszy nie odbyła się ceremonia wręczenia tychnagród. Listę ich zdobywców ogłoszono jedynie winternecie.Piosenka GazeboI like Chopin włoskiego piosenkarza Paula Mazzoliniego (Gazebo) w 1983r. wspięła się na listy przebojów w całej Europie. ChociażMazzolini śpiewał o muzyce Chopina, fortepianowy motyw któryprzewija się w piosence, nie jest kompozycją Polaka. Przebój Gazebo nadal jest nadawany przez komercyjnerozgłośnie, choć najczęściej jako cover w wykonaniu duetu ModernTalking. Początek piosenki miał następujące słowa po angielsku: Rememberthat piano So delightful unusual That classic sensation Sentimental confusion Used to say I like Chopin Love me now and again. ****** Frederic FrançoisChopin - thegreatest Polish composer and virtuoso pianist,one of the masters ofRomantic music, born on 1 March 1810 (according to statements by theartist himself and his family) or 22 February (according to theparish record of the baptism) in the village of Żelazowa Wola. Hewas often referred to as a piano poet for his extraordinarysensitivity and the ability to draw from the Polish folk music. Hismusical talent was revealed unusually early - he was often comparedwith the childhood genius of Mozart. Among his compositions arenumerous polonaises, ballades, songs, 57 mazurkas,19 nocturnes, 4scherzos, two series of etudes, 24 preludes, and 3 sonatas. Chopinwas a dedicated patriot, and to date he has been considered one ofthe greatest Poles of all time. On the hundredth anniversary ofChopin’s birth Ignacy Jan Paderewski said: We were deniedSłowacki,Krasiński, Mickiewicz. We were not denied Chopin. An yet it isChopin who personalizes everything we were denied: the colorfulsplit-sleeve overcoats, the gold-threaded belts, the bleak coats, theCracow cornered hats, the clank of the szlachta sabers, the shimmerof the peasant scythes, the moan of the wounded breast, theinsurgence of the girdled spirit, the cemetery crosses, the smallvillage churches, the payers of the disturbed hearts, the pain ofbondage, the yearning for freedom, the curse of the tyrants, and thejoyful song of victory [...]. On 17 October 1849 FredericChopin died of pulmonary tuberculosis and was buried in thePére-Lachaise cemetery in Paris. In accordance with hiswishes hisheart was removed and returned to his homeland where it was sealedwithin a pillar of the Holy Cross Church in Krakowskie Przedmieściein Warsaw. źródło: NBP / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / PWPW / Wikipedia- wolna encyklopedia
    Ranking sklepy24.pl : 0

    Więcej o 20 zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina (1810-1849), 2010

  • [PWPW - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych]

    Kategoria: Kategorie > Banknoty kolekcjonerskie

    kolekcjonerski, pierwszy o nominale 20 zł: 20 zł, 200. rocznica urodzin Juliusza Słowackiego Pozostałe banknoty NBP są dostępne pod następującymi linkami: 50 zł,... Pełen opis produktu '20 zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Juliusza Słowackiego (1809-1849), 2009' »

    Kolekcja: Sławni Polacy Stan zachowania banknotu: UNC Nominał: 20 zł Nakład: 80.000 szt. Cena emisyjna NBP: 29 zł Data emisji banknotu: 23.09.2009 r. Producent: PWPWS.A. - Polska Wytwórnia Papierów WartościowychS.A. Projektanci:Maciej Kopecki i Przemysław Krajewski W zestawie wraz z banknotem: oryginalne etui NBP z opisem banknotu   Nowość -trzeci w historii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski, pierwszy o nominale 20 zł: 20zł, 200. rocznica urodzin Juliusza Słowackiego Pozostałebanknoty NBP są dostępne pod następującymi linkami: 50zł, Banknot kolekcjonerski - Papież Jan Paweł II (1920-2005), 2006 20zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin JuliuszaSłowackiego (1809-1849), 2009 10zł, Banknot kolekcjonerski - 90. rocznica odzyskania niepodległości,2008 20zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Fryderyka Chopina(1810-1849), 2011 20zł, Banknot 100. rocznica uzyskania Nagrody Nobla przez MarięSkłodowską-Curie, 2011 Atuty banknotu kolekcjonerskiego z wizerunkiem Juliusza Słowackiego: jest to pierwszy polski banknot kolekcjonerski o nominale 20 zł, a zarazem dopiero trzeci w historii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski, nakład banknotu wynosi zaledwie 80 tysięcy sztuk, czyli tyle, co w przypadku drugiego polskiego banknotu kolekcjonerskiego, który okazał się hitem inwestycyjnym, ciekawy projekt i tematyka banknotu, który poświęcony jest jednemu z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu, jakim jest Juliusz Słowacki; banknot zostanie wyemitowany z okazji 200 rocznicy urodzin pisarza, w roku 2009, który został ogłoszony przez Sejm rokiem Juliusza Słowackiego. Nowość -trzeci w historii polskiej numizmatyki banknot kolekcjonerski,wyemitowany z okazji 200.rocznicy urodzin polskiego dramatopisarza i poety epoki romantyzmu,wieszcza narodowego - Juliusza Słowackiego (1809-1849). Wdniu 9 stycznia 2009 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2009 - Rokiem JuliuszaSłowackiego. "Naszymobowiązkiem jest uczcić i przypomnieć jednego z najwybitniejszych wpolskich dziejach poetę" - czytamy w sejmowej uchwale wsprawie ogłoszenia 2009 Rokiem Juliusza Słowackiego. Na przedniej stronie banknotu umieszczone zostało popiersie Juliusza Słowackiego ilata jego życia - 1809-1849, obok - widok dworku w Krzemieńcu naUkrainie, w którym w dniu 4 września 1809 rokuurodził się poeta. Dziś w tym mieście położonym w zachodniej częściUkrainy, na granicy Wołynia i Podola, w obwodzie tarnopolskim znajdujesię niedawno otwarte Muzeum Juliusza Słowackiego. Na odwrocie banknotu widnieje reprodukcjafragmentu autografu wiersza „Uspokojenie”.To jeden z liryków, w którym poeta prezentujeswój pogląd na filozofię sensu życia ludzkiego i istotęwszechświata. Po lewej umieszczono wizerunekkolumny Zygmunta III Wazy na placu Zamkowym w Warszawie i sylwetkilecących żurawi. To symboliczne przedstawienie stolicy, zktórą poeta był silnie związany. Dworek JuliuszaSłowackiego w Krzemieńcu Banknoty zostaływyprodukowane na zlecenie NBP przez Polską WytwórnięPapierów Wartościowych S.A.Banknot stanowi prawny środek płatniczy o wartości nominalnejrównej 20 zł. Przy produkcji banknotu wykorzystane zostały wszystkiecharakterystyczne dla banknotu technikidrukarskie: staloryt,charakterystyczny tylko dla banknotów i drukówwysoce zabezpieczonych oraz offset,sitodruk i typografia. Na obu stronach banknotu znajduje się również szereg zabezpieczeń przeciwfałszerstwom: znak wodnyzaprojektowany jako profil twarzy poety, wśród zabezpieczeń w druku warto wymienić międzyinnymi: recto-verso,a więc obraz widziany podczas oglądania pod światło, utworzony zuzupełniających się elementów, umieszczonych po obydwustronach banknotu, którego całość widoczna jest w świetleprzechodzącym jako kałamarz z piórem, portret Juliusza Słowackiego oraz rękopis wiersza„Uspokojenie” wydrukowane są techniką stalorytniczą,w produkcji wykorzystano też specjalne właściwości farb, warto zwrócić szczególną uwagę nasylwetki lecących żurawi - wykonane są różnymi technikamidruku, z wykorzystaniem farb zmieniających barwę wzależności od kąta padania światła. Autorami projektu banknotu są: MaciejKopecki - naczelny grafik Polskiej WytwórniPapierów Wartościowych S.A. i PrzemysławKrajewski - artysta rytownik PWPW S.A. Dotychczas wyemitowane banknoty kolekcjonerskie Narodowego Banku Polskiego: w dniu 6.10.2006 roku - pierwszybanknot kolekcjonerski -z wizerunkiem Papieża Jana Pawła II -wyemitowany w rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża (projekt - Andrzej Heidrich), w dniu30.10.2008 roku- drugi banknot kolekcjonerski, przedstawiającywizerunek marszałkaJózefa Piłsudskiego. Na banknocie  została uwieczniona chlubnakarta historii Polski, dotycząca 90.rocznicy odzyskaniaprzez nasz kraj niepodległości (projekt -Maciej Kopecki), w dniu 23.09.2009 r. - trzeci banknotkolekcjonerski, wyemitowany z okazji 200. rocznicy urodzin polskiegodramatopisarza i poety epoki romantyzmu, wieszcza narodowego - JuliuszaSłowackiego (1809-1849) (projekt- Maciej Kopecki i Przemysław Krajewski). Juliusz Słowacki herbuLeliwa (ur.4 września 1809 w Krzemieńcu, zm. 3 kwietnia 1849 w Paryżu) -jeden z najwybitniejszych poetów polskich doby romantyzmu,dramaturg i epistolograf. Obok Mickiewicza, Krasińskiego i Norwidaokreślany dawniej jako jeden z Wieszczów Narodowych. Jakofilozof był twórcą filozofii genezyjskiej (pneumatycznej),epizodycznie związany także z mesjanizmem polskim. Był też mistykiem. Utwory Słowackiego, zgodnie z duchem epoki i ówczesnąsytuacją narodu polskiego, podejmowały istotne problemy związane zwalką narodowo-wyzwoleńczą, z przeszłością narodu i przyczynaminiewoli, ale także uniwersalne tematy egzystencjalne. Jegotwórczość wyróżniała się mistycyzmem, wspaniałymbogactwem wyobraźni, poetyckich przenośni i języka. Jako liryk zasłynąłpieśniami odwołującymi się do orientu, źródeł ludowych isłowiańszczyzny. Był poetą nastrojów, mistrzem operowaniasłowem. Obok Cypriana Kamila Norwida i Tadeusza Micińskiego uważany zanajwiększego z mistyków polskiej poezji. Miał zresztą (iopisał je w Raptularzu) doświadczenia mistyczne. Wywarł ogromny wpływ na późniejszych poetówMłodej Polski i Dwudziestolecia międzywojennego w Polsce, min.Antoniego Langego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy Jana Lechonia. TwórczośćJulisza Słowackiego Mimo iż Słowacki żył zaledwie 40 lat, jego twórczośćliteracka była obfita i różnorodna; poeta pozostawił posobie 13 dramatów, blisko 20 poematów, setkiwierszy, listów oraz jedną powieść. Stworzyłrównież spójny system filozoficzny,który nazwał filozofią genezyjską. Na przemiany filozoficzno-estetyczne twórczości Słowackiegodecydujący wpływ miało uwielbienie literatury klasycystów,jakie panowało w domu poety. Słowacki zaczynał wręcz jako pseudoklasyk,a patronowali mu nie romantycy tacy jak Lord Byron czy Percy Shelley,ale Wolter. Młody poeta próbował w tym czasie przetłumaczyćMahometa Woltera. Inspirowany zaś tragedią Mendog napisaną przezswojego ojca, rozpoczął pracę nad swoim Mindowem. Twórczość Słowackiego z tego najwcześniejszego okresuopierała się na oświeceniowym deizmie, religijnym sceptycyzmie icynizmie. Obficie czerpała również z myśli takich pisarzyjak: Francis Bacon, Kartezjusz, Baruch Spinoza, NiccolòMachiavelli czy Innocent Gentillet. Głównym tematem jegoówczesnych dzieł (min. Marii Stuart) były wojny religijne,które uważał za maskę fanatyzmu i pretekst do wojny owładzę. Słowacki zastanawiał się przy tym: jeżeli wiadomo, że Boga niema, skąd chęć walki za religię i wiarę? W centrum tych dzieł tkwiłafascynacja złem, która z czasem (kiedy przyjęła cechyfatalistyczne) zadecydowała o zwrocie Słowackiego w stronę romantyzmu. Pierwsze wiersze Słowackiego były bardziej swobodnymi przekładami zAlphonse de Lamartine'a, Thomasa Moore'a oraz Edmunda Spensera niżoryginalnymi kompozycjami. Poważniejsze próby literackietworzył od ok. 1825 roku; debiutował zaś anonimowo powieściąbajroniczną "Hugo" w roku 1830. W 1832 wydał pierwszy i drugi tom"Poezji" (trzeci ukazał się w 1833). Publikacje, zdradzające jużromantyczny charakter jego twórczości, zawierały wczesnepowieści poetyckie (m.in. "Żmija", "Jan Bielecki", "Mnich" i wspomnianawyżej tragedia "Maria Stuart"); nie wzbudziły one jednakzainteresowania środowiska emigracji polskiej w Paryżu. W następnychlatach twórczość Słowackiego uległa przemianie; w liście domatki z 20 października 1835 pisał: znienawidziłem moje pierwsze utwory(...) rozwinęło się we mnie jakieś nowe piękności uczucie. Za czynnik, który zadecydował o rozpoczęciu drugiego okresumyśli Słowackiego, nazywanego nieraz etyką chrześcijańską, uważa sięlekturę Konrada Wallenroda Mickiewicza. Jego dzieła odrzuciływówczas wolterowski ład, a często zaczęły czerpać zewzorców i rekwizytorni tragedii Shakespeare'a.Wkrótce powstał poemat "W Szwajcarii" (1835-36) i liryki:"Rozłączenie", "Rzym", "Sumienie". Ogromny wpływ natwórczość Słowackiego miały podróże m.in. doWłoch, Grecji, Egiptu, Palestyny i Libanu (tam powstał "Anhelli").Podczas pobytu we Florencji (1837/1838) rozpoczął intensywną pracę nadswoimi utworami. Powstał wtedy m.in.: "Ojciec zadżumionych" (1839),"Wacław". W grudniu roku 1838 wrócił do Paryża. Z końcem lat 30 Słowacki w liście do Zygmunta Krasińskiego zapowiedziałnapisanie "wielkiego poematu w rodzaju Ariosta, który ma sięuwiązać z sześciu tragedii, czyli kronik dramatycznych". W zamierzeniumiała to być swoista literacka kronika prezentująca bajeczne początkipaństwa polskiego, nawiązująca do tradycji, legend i historiipogańskich czasów Słowian. Projekt doczekał się jednak tylkoczęściowej realizacji; powstały dwie tragedie romantyczne - Balladyna(1839) i Lilla Weneda (1840). W roku 1844 zaczął pisać prozą poetycką swój niezwykływykład filozofii: Genezis z Ducha. W twórczości poetyrozpoczął się tym samym okres intensywnej pracy nad filozofiągenezyjską. Charakter genezyjski mają wszystkie późniejszedzieła Słowackiego, z których na uwagę zasługują: SamuelZborowski i Król-Duch. Oba dzieła zapatrują się naoryginalny system filozoficzny autora z dwóchróżnych perspektyw: egzystencjalnej, dotyczącej jednostkiludzkiej oraz historiozoficznej. Juliusz Słowacki od młodego przekonany był o swoim geniuszu poetyckimoraz przeznaczeniu do roli przewodnika narodu, które toprzekonania podsycała w nim matka, Salomea. Zdaniem poety istnieją dwiedrogi do poznania absolutu. Pierwsza to poznanie naukowe,które jest jednak tylko cząstkowe i wymaga żmudnych,długotrwałych badań; druga natomiast polegała na objawieniu,natychmiastowo zapewniała wiedzę o wszechświecie. Objawienie staje sięjednak udziałem jedynie jednostek wybitnych - stądprzekonanie Słowackiego, iż owe wybrane jednostki (natchnieni poeci)powinni przyjmować rolę duchowego przewodnika reszty narodu. Stworzył oryginalne wielkie dramaty: "Kordian" 1834, "Balladyna" 1834(wyd. 1839), "Horsztyński" 1835, "Lilla Weneda" 1840, "Mazepa" 1839,"Sen srebrny Salomei" 1843, "Ksiądz Marek" 1843, "Fantazy" 1845-46,poematy: "Anhelli" 1838, "Beniowski" 1841 i Król-Duch 1847.Uprawiał wyrafinowaną prozę poetycką - to Genezis z Ducha1844 Szczyt jego poetyckiego geniuszu stanowi cykl tajemniczychliryków genezyjskich, gdzie daje wykładnię swojego systemufilozoficznego - ewolucji świata od materii do czystego ducha(poemat "Król-Duch" 1845-1849). Niesamowitym spełnionymproroctwem Słowackiego stał się jego wiersz "Pośródniesnasków Pan Bóg uderza..." z 1848 roku,który wielokrotnie przywoływał Jan Paweł II. Cytaty z utworówJuliusza Słowackiego OBogu Bóg jest ucieczką iobroną naszą! Póki On z nami, całe piekła pękną! (KsiądzMarek) Niechaj wie człowiek, że mu Bóg pożyczył Życia na krótko, niechaj odda w czynach, Co winien Bogu. (Balladyna) Niechaj wiara jak drzewko oliwkowebuja, A lud pod jego cieniem żyje. (Kordian) Bógjest miłosierny! A jego litość liczniejsza nad ziarna Morskiego piasku i głębsza nad morza. (Jan Bielecki) O hierarchii wartości Nie czas żałować róż,gdy płoną lasy. (Lilla Weneda) Więc bądźnowy, Lecz nie bądź wczesnym kamieniem zgorszenia. (SamuelZborowski) Ten, kto ma do gruntu prawo, Ma prawo dodrzew i kwiatów. (Ksiądz Marek) O powołaniu Bo mój Stworzyciel znalazł mię na ziemi I napadł w nocyogniami złotem i... (Zachwycenie) Śpieszmy nowetworzyć brzemię... (Kordian) Znajdę śródlasów łąkę kwietną i odludną. (Kordian) Opotędze ducha Z ziarnka piasku dojść można do obrotusłońca... (Balladyna) Więc będę śpiewał idążył do kresu; Ożywię ogień, jeśli jest w iskierce... (Lambro) Hymn anioła w wieszcza się przelewa, Zaśpiewał - naród ginie, bo poeta śpiewa. (Kordian) O życiu ludzkim Trzeba się dziś zwyciężyć, abyjutra dożyć. (Kordian) ...Mądrość -choróbduchowych lekarka. (Król - Duch) ...złychinaczej pokonać nie można, Tylko w śmierci godzinie miłościąanioła. (Z przypowieści i epigramatów, XXXI) Przykładem ludzi do miłości zanęcaj! (Król -Duch) Zacznę jak słońce, może skończę jaksłonecznik. (Mazepa) ...pisano w górze, Żew twym życiu będą róże. (Sen Srebrny Salomei) Orelacjach między ludźmi Żyłem z wami, cierpiałem ipłakałem z wami... (Testament mój) Bądźzdrów! - A tak się żegnają nie wrogi, Lecz dwa na słońcachswych przeciwnych - Bogi. (Beniowski) Mały ja,biedny, ale serce moje Może pomieścić ludzi miliony. (Takmi, Boże, dopomóż) ...otworzywszy ramiona, pokazujemyi serca. (Ksiądz Marek) Szacuje mnie jak Holenderrzadkiego tulipana... (Horsztyński) ...przysięgamna duszę, Że dać chciałbym, a odmówić ci muszę. (KsiążęNiezłomny) A kiedy nie masz dratwy, to dziur nie kolszydłem... (Kordian) I miał na twarzy taki wyrazboski Jak ten, co wiersze pisząc liczy zgłoski. (Beniowski) O miłości Twój czar nade mną trwa. (Beniowski) Bo w twoje życie weszło moje życie, I najpiękniejsze sny pomiędzy snami. (Kiedy się wniebie gdzie zejdziemy sami...) Więc obie kochać, ajedną zaślubić? Lecz którą kochać? którą tylko lubić? (Balladyna) ...kto kocha tkliwie, Temu czaspłynie leniwie. (Książę Niezłomny) A ja cięwięcej jeszcze będę kochać, Niż się ty możesz kochać samasiebie. (Lilla Weneda) Jak mi serce zagaśnie, to je znówzapalę Przy ogniu twego serca... (Mazepa) Słuchaj!Mówię biciem serca. (Kordian) Ocierpieniu Bo kto na światsię nie gniewa, Często, chociaż łez nie leje, W serce -rzeki łez wylewa. (Ksiądz Marek) Rozkaz!-patent na męczeństwo! (Ksiądz Marek) Więc PanBóg pozwala, Że i święci noszą blizny? (J. Słowacki,Ksiądz Marek) Cierpienie myśli jest kolącym ostem, Leczrzeczywistość... o! ta jak żelazo Rani, zabija... (Balladyna) Smutno mi, Boże! (Hymn) O tęsknocie O, gdyby tak się wedrzeć na umysłów górę, Gdyby stanąćna ludzkich myśli piramidzie I przebić czołem przesądówchmurę, I być najwyższą myślą wcieloną... (Kordian) Czuliście kiedy tę łzę lodowatą Przy pożegnaniuciężką jak brylanty? (Beniowski) O wolności O! złota rybko w kryształowej bani, Tłucz się o twardebrzegi niewidzialnych granic... (Kordian) Trzebami nowych skrzydeł, nowych dróg potrzeba. (Kordian) Czemu ty patrzysz pod nogi? Podnieś oczy, w oczach siła. (Sen srebrny Salomei) O władzy Terazmy tu gospodarze. Zamiećmy izbę po panach. (KsiądzMarek) Mam siłę - i prawo miecza. (Sen srebrnySalomei) Poczciwych tysiące Padają na tym świeciezłych ofiarą. (Balladyna) Olbrzymy spadli ze szczudeł -to karły! (Kordian) O pracy Ze skowronkami wstaliśmy do pracy I spaćpójdziemy o wieczornej zorzy... (Ksiądz Marek) Tywiesz, jak muszę cierpieć - abym śpiewał. (Beniowski) Chodzi mi o to, aby język giętki Powiedział wszystko,co pomyśli głowa... (Beniowski) O narodzinach Bogu i ziemi na chwałę Poczęło się dziecko małe, Którebędzie żyło wieki! (Ksiądz Marek) To mi typowiedz, Boże, skąd ja jestem I skąd mi w słowach tyle serc ikrzyków, Jeśli nie z ludu i nie z męczenników, Jeśli niez Rzymian, jeżeli nie z Greków, Jeśli nie z całych jaumarłych wieków Jestem wyrwany?... to skąd?... (SamuelZborowski) Bo mię matka moja miła Na słowikaurodziła... (Bo mię matka moja miłą...) Ośmierci Kto ufa - ten nie umiera. (Ksiądz Marek) A na cóż by to nasza mądrość była, Gdyby przedśmiercią skonać nie uczyła? (Król - Duch) Godzina,której żaden człowiek Dwa razy w życiu nie usłyszy. (Kordian) O kobietach i mężczyznach Onama wianek na głowie... Czy to kwiaty? czy sitowie? (Balladyna) Kobiety biorą nas za aniołów, a potem musimy z największymwysileniem grać komedię, aby się utrzymać na jednej nodze nawysokiej kolumnie, na której nas postawiły... każde słoworzucamy z bojaźnią, aż nareszcie znudzeni rzucamy się z kolumny wbłoto... (Horsztyński) Tajemnice Zapytajsię drzew, pani, dlaczego w jesieni, Szronem dotknięte, nosząliście purpurowe? To tajemnica szronu... (Kordian) Róże uwiędły - czara wychylona... (Beniowski) Idź, spójrz na walkę, zaczaruj zwycięstwo. (LillaWeneda) ...Jak w rzecz wprowadzić rzeczy nadzmysłowe. (Beniowski) Kordian * Zeszczytu piramidy - coznaczy: z dzwonnicy, Ze szczytu tych piramid stowieków was widzi. * Idęwśród ludzi jak przez lasjesienny... * Otomja sam, jak drzewo zwarzoneod kiści, Sto we mnie żądz, sto uczuć,sto uwiędłych liści.  *Trzeba mi nowych skrzydeł,nowych dróg potrzeba.  * Jamjest posąg człowieka naposągu świata.  *Wierzcie mi! wierzcie, ludzie!jam jest wielki, mocny. Jedyną słabość zamknę wsercu tajemniczym, Robak smutku mnie gryzie... tak,że mówiąc z wami, Chciałbym przestać... i usiąść,i zalać się łzami.  *Próżno myśl geniuszu światcały pozłaca, Na każdym szczeblu życiarzeczywistość czeka.  *Ziemia to plama Na nieskończoności błękicie A Bóg zetrze ją palcem lubwleje w nią życie Jak w posąg gliniany Adama. Beniowski  *Biada, kto daje ojczyźnie półduszy, A drugie tu pół dla szczęściazachowa. o Pieśń III, wiersz 721–722  *Jeżeli gryzę co – to sercemgryzę. o Pieśń II, wiersz 744  *Strofa być winna taktem, niewędzidłem. o Pieśń V, wiersz 140 Innecytaty  * Conam zdrady! - Jest u naskolumna w Warszawie. o Źródło: Uspokojenie,1845 rok  *Długo po świecie, pielgrzymtajemniczy, Chodziłem farby zbierając dodzieła  *Dosyć jest ludzi strzegącychmizernych swoich pozycji i dumy własnej, i czci światowej... ifałszów... ale muszą być i tacy, co zapomną o sobie - awtenczasbędą silni i niepokonani. o Źródło: list z 1843 roku  *Kobieta rodzi się gwiazdompodległa i kwiatom.  * Ktosię śmieje, zawszepłaczących zwycięża.  *Lecz zaklinam - niech żywi nietracą nadziei I przed narodem niosą oświatykaganiec; A kiedy trzeba, na śmierć idąpo kolei, Jak kamienie przez Boga rzucanena szaniec! o Źródło: Testament mój  * Nieczas żałować róż, gdypłoną lasy. o Źródło: Lilla Weneda(prolog), 1840  * OBoże! Daj mi sławę choć pośmierci, a za to niech będę najnieszczęśliwszym, pogardzanym inie poznanym w moim życiu.  *Pomiędzy nami lata biały gołąbsmutku. o Źródło: Rozłączenie,(20 lipca 1835, nad jeziorem Leman)  * Alety próżno będzieszkrajobrazy tworzyć, Osrebrzać je księżycem - ipromienić świtem. Nie wiesz, że trzeba niebozwalić, i położyć Pod oknami, i nazwać jeziorabłękitem. o Źródło: Rozłączenie,(20 lipca 1835, nad jeziorem Leman)  *Pośród niesnasków Pan Bóguderza W ogromny dzwon. Dla Słowiańskiego oto Papieża Otwarty tron. o Źródło: Pośródniesnasków Pan Bóg uderza... 1848  * Sępci wyjada nie serce – leczmózgi. o Źródło: GróbAgamemnona, 1839  *Słowa dziecka to staremu kwiaty.  *Szli krzycząc: "Polska!Polska" [...] Wtem Bóg z Mojżeszowego pokazałsię krzaka, Spojrzał na te krzyczące izapytał: "Jaka?"  *Wolność ducha zachować pragnę,pod żaden indywidualny wpływ nie poddam się i póty będętrwałsamotnie, dopóki nie uczuję, że całe Koło [Towiańskiego]jestmi bratnie, że razem ze mną chce czystej wiary, prawdy i tylkopostępu Sprawy. W nieomylność bowiem Koła nie wierzę i formomprzepisanym przezeń dla ducha nie dam się strupić. o Opis: list napisany powystąpieniu z Koła Towiańskiego  * Żembył jak pielgrzym, co sięw drodze trudzi Przy blaskach gromu. o Źródło: hymn Smutno mi,Boże!, 1839 Cytatyo Juliuszu Słowackim Bramy przepastne śmierci dlaniektórych ludzi nie istnieją. Świadczą o prawdzie wielkościtakiej, że prawa wielkości są inne, niż prawa małości. Autor: JózefPiłsudski,fragment z przemówienia Marszałka wygłoszonego z okazjisprowadzenia do Polski prochów Słowackiego. Dlaczego Słowacki wzbudza w naszachwyt i miłość? (...) Dlatego, panowie, że Słowacki wielkimpoetą był! Autor: WitoldGombrowicz,Ferdydurke, II, 1938, znaczenie: szkoła uczyfrazesów i sloganów, zamiast nauczyćsamodzielnego myślenia. Heroicznemu maksymalizmowietycznemu towarzyszy idea przekraczania człowieczeństwa ku duchowi -jest to nie tylko możliwe, ale konieczne i nieuniknione. Tojestton wysiłku duchowej przemiany, który Piłsudski odnalazł uSłowackiego i który go już nigdy nie opuścił. Źródło: Płaczgenerała– eseje o wojnie, autorka: Maria Janion Wimieniu Rządu Rzeczypospolitejpolecam Panom odnieść trumnę Juliusza Słowackiego do kryptykrólewskiej, bo królom był równy. Autor: JózefPiłsudski,fragment z przemówienia Marszałka wygłoszonego z okazjisprowadzenia do Polski prochów Słowackiego źródło: NBP / PWPW / Wikipedia
    Ranking sklepy24.pl : 0

    Więcej o 20 zł, Banknot kolekcjonerski - 200. rocznica urodzin Juliusza Słowackiego (1809-1849), 2009


Numizmatyczny.pl

Artykuły i akcesoria numizmatyczne oraz zestawy kolekcjonerskie.
Sklepy24.pl - przewodnik kupujących online Sklep wpisany: 29.12.2006
mennica polska: numizmatyka, nbp - monety nordic gold, leuchtturm, nbp - srebrne monety, austrian mint, nbp, and art, nbp - złote monety, b.h. mayer?s kunstprägeanstalt gmbh, mennica perth mint - australia
Produkty w ofercie: 1412
Promocje: b/d
Wysyłka do 3 dni: b/d
Opinie pozytywne: 2
Opinie neutralne: 0
Opinie negatywne: 0

Być może odnajdziesz szukany produkt wśród: